jeżeli Pani złoży wniosek o wstrzymanie świadczeń to jaka jest procedura? Mam wystawić decyzję czy sama informacja, że wstrzymuję świadczenie do czasu uzyskania informacji w sprawie koordynacji?
1. Obligatoryjne wstrzymanie wypłaty świadczenia przewidziane jest jedynie w przypadkach wyliczonych enumeratywnie w art. 28 ust. 2, 3 i 5 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1952 z późn. zm.) oraz 23 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2017 r. poz. 1851 z późn. zm.).
2. W przypadku złożenia przez stronę wniosku o wstrzymanie wypłaty świadczenia rodzinnego/wychowawczego dopuszczalną praktyką jest wstrzymanie wypłaty w drodze czynności materialno-technicznej. W takiej sytuacji nie jest wymagane wstrzymanie wypłaty z zachowaniem formy rozstrzygnięcia administracyjnego i wydawania w sprawie decyzji.
3. Należy jednak zaznaczyć, iż pozyskanie przez organ właściwy informacji o pobycie za granicą wnioskodawcy lub członka jego rodziny i skierowanie do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego wystąpienia o ustalenie, czy w sprawie mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w trybie art. 23a ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych/art. 16 ust. 2 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci nie stanowi podstawy do wstrzymania wypłaty przyznanych świadczeń z urzędu.
4. W związku z powyższym stanowisko odnośnie możliwości wstrzymywania wypłaty świadczeń przedstawione w pkt 16 tiret trzecie pisma z 12 lutego 2018 roku (znak WP.XII.1412.6.2018) jest nieaktualne
Pytanie do punktu 3.
Rozumiem, że na wniosek strony można wstrzymać wypłaty. Jak myślicie?