Przeczytajcie definicję świadczeń nienależnie pobranych.
Ustalenie prawa do emerytury leży w kompetencji ZUS i klient do momentu otrzymania decyzji nie ma wiedzy, od kiedy dokładnie ZUS ustalił uprawnienia do świadczenia. Aby móc wnioskować o uchylenie decyzji bez straty dla siebie, klient musi mieć decyzję - w momencie wypłaty świadczeń ZDO tej wiedzy nie posiadał! Organ równie dobrze mógł odmówić mu prawa do emerytury czy ustalić inny okres uprawnień.
Jeśli robicie tak, że żądacie zwrotu świadczeń od klienta, który w czerwcu otrzymał decyzję o przyznaniu uprawnień np. od kwietnia - to robicie błąd. Klient w tamtym czasie nie był świadomy, że otrzyma uprawnienia, więc nie wprowadzał nikogo w błąd.
Gdyby było tak, że klient otrzymuje decyzję w czerwcu i przychodzi do nas dopiero w październiku, to NP są od czerwca, pomimo tego, że uprawnienia ustalono od kwietnia.