Odnosząc się do postu inspektorw przedstawiam swoje pobieżne i może nieco chaotyczne przemyślenia na temat zmian w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:
1. Wprawdzie projekt ustawy zmieniającej nie przewiduje zmian w tym zakresie, ale skoro ustawa jest już nowelizowana, może warto przy okazji pochylić się również nad tym zagadnieniem, a mianowicie: Zgodnie z art. 81 ust. 1 na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności przysługuje dodatek nie niższy niż 200 zł miesięcznie na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania tego dziecka. W myśl art. 87 ust. 1 dodatek przyznaje się od dnia faktycznego umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej do dnia faktycznego opuszczenia przez dziecko rodziny zastępczej.
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nie wskazuje wyraźnie od jakiego terminu rodzinie zastępczej przysługuje ten dodatek, gdy dziecko uzyskuje orzeczenie o niepełnosprawności w trakcie już sprawowanej nad nim pieczy zastępczej, bo przecież nie od dnia umieszczenia
w rodzinie zastępczej, skoro wtedy nie posiadało orzeczenia (w praktyce wygląda to tak, że ile głów tyle pomysłów – dodatek przyznawany jest od dnia uzyskania orzeczenia, od dnia złożenia wniosku, od dnia prawomocności orzeczenia, itp.)
Kolejna kwestia dotycząca dodatku z tytułu niepełnosprawności dziecka: Orzeczenia o niepełnosprawności przyznawanie są zazwyczaj na czas określony. W ustawie brak doprecyzowania (jak ma to miejsce w ustawie o świadczeniach rodzinnych w przypadku zasiłku pielęgnacyjnego), co w sytuacji kiedy orzeczenie traci ważność, a między uzyskaniem kolejnego, ze względu na czas oczekiwania na komisję lekarską jest przerwa. Czy wypłacać dodatek z wyrównaniem, tak aby była ciągłość świadczenia, czy inaczej???
2. W projekcie ustawy pojawia się stwierdzenie, że indywidualny program usamodzielnienia (IPU) zatwierdzany jest w
drodze decyzji, zmiany programu również w formie decyzji.
Czy chodzi o decyzję administracyjną, wydawaną zgonie z KPA??? Jeżeli tak to chyba trzeba to uszczegółowić i doprecyzować ten przepis. Przysporzy to niemało pracy urzędnikom, sformalizuje i na pewno wydłuży całą procedurę związaną z IPU. Teraz sprowadza się to do analizy sporządzonego IPU i akceptacji przez kierownika PCPR, po zmianach będzie to całe postępowanie administracyjne, które trzeba będzie przeprowadzać za każdym razem kiedy wychowanek będzie chciał dokonać zmian w sowim Programie. A zmiany IPU są bardzo częste
Dobrym pomysłem byłoby stworzenie jednego ogólnopolskiego wzoru IPU do stosowania dla wszystkich. Taj jak mamy wzór kwestionariusza rodzinnego wywiadu środowiskowego.
3.W projekcie ustawy proponuje się, aby alimenty gromadzone były przez rodzinę zastępczą na odrębnym rachunku bankowym na przyszłość. Wątpliwa sprawa. Rolą alimentów jest zabezpieczenie bieżących potrzeb. Ustawodawca nie może aż tak ingerować w finanse rodziny (co innego dodatek wychowawczy – to środki wypłacane na mocy ustawy z budżetu państwa). Kto niby miałby być „żandarmem” pilnującym czy alimenty trafiają na odrębny rachunek bankowy i faktycznie nie są wydatkowane przez rodzinę zastępczą – koordynator czy kurator sądowy?? Technicznie sprawa trudna do ogarnięcia.
4. 20% dodatku wychowawczego gromadzona przez starostę na wyodrębnionym rachunku bankowym dla dziecka. Pomysł dobry, ale realizacja w praktyce wcale nie taka prosta. W niektórych przypadkach będzie to gromadzenie środków nawet przez kilkanaście lat. Wyodrębniony jeden rachunek bankowy na ten cel czy dla każdego dziecka oddzielne konto, tak żeby później łatwo ustalić należne odsetki. A co w przypadku gdy dojdzie do nienależnie pobranego świadczenia? Będzie można pomniejszyć zgromadzone oszczędności. Rożne wątpliwości przychodzą do głowy…