c.d
5. Dodatek do wynagrodzenia a inne dodatki wypłacane asystentowi
Zgodnie z zasadami programu dodatek do wynagrodzenia nie może zostać przeznaczony na
dofinansowanie wynagrodzeń i innych dodatków i nagród już wypłacanych asystentom, niezależnie
od programu. W związku z tym dodatek ma charakter dodatkowego świadczenia i jako takie musi
zostać wypłacony, aby gmina mogła uzyskać dofinansowanie.
Ministerstwo nie precyzuje zasad wypłaty dodatku, w tym kategorii lub nazewnictwa dodatku.
6. Kryterium wypłaty dodatku do wynagrodzenia - wymóg przepracowania minimum 120 godzin
miesięcznie:
Dodatek przysługuje za okres zatrudnienia, za który przysługuje wynagrodzenie (z wyjątkiem okresów
czasowej niezdolności do pracy), a zatem do limitu 120 godzin wliczane są okresy przebywania na
urlopach, za które asystent uzyskuje wynagrodzenie.
Wskazany wymóg przepracowania 120 godzin odnosi się do pracy w pełnym wymiarze. W przypadku
pracy w niepełnym wymiarze wymagana liczba przepracowanych godzin niezbędna do uzyskania
dodatku jest proporcjonalnie mniejsza – odpowiednio do wymiaru etatu, np. praca w wymiarze ½
etatu, wymagane przepracowanie 60 godzin w miesiącu.
W przypadku osób z niepełnosprawnością, dla których pełny wymiar czasu pracy jest niższy i wynosi 7
godzin należy zastosować zasadę jak w przypadku pracy na 7/8 etatu – ale tylko do określenia
wymaganej liczby godzin do przepracowania, a nie maksymalnej kwoty dodatku, jaka może zostać
przyznana. Podobnie w przypadku obniżenia czasu pracy w przypadku kobiety korzystającej z przerw
na karmienie piersią.
Podsumowując, obniżenie wymiaru czasu pracy (a nie wymiaru etatu) na podstawie innych przepisów
jest traktowane analogicznie jak praca w niepełnym wymiarze etatu przy ustaleniu wymaganej liczby
przepracowanych godzin. Wymagana liczba przepracowanych godzin jest obniżana proporcjonalnie
do obniżonego wymiaru czasu pracy. Natomiast do ustalenia maksymalnej wysokości dodatku należy
odnieść się do wymiaru etatu, a nie wymiaru czasu pracy – a zatem osoba z niepełnosprawnością
pracująca w pełnym wymiarze, czyli 7 godzin, może otrzymać dodatek w pełnej wysokości wskazanej
w programie.
7. Wkład własny gminy niezbędny do uzyskania dofinansowania dodatków do wynagrodzenia
Dodatek do wynagrodzenia będzie świadczeniem dodatkowym, wypłaconym asystentowi niezależnie
od innych składników wynagrodzenia. Gmina nie może finansować z programu (z części dotyczącej
dodatku do wynagrodzenia) wynagrodzenia zasadniczego, lub innych świadczeń należnych
asystentowi na podstawie odrębnych regulacji. Maksymalna kwota z Funduszu Pracy na realizację
dodatku to 200 zł/miesiąc, 2 400 zł w całym okresie realizacji programu. Gmina zapewni wkład
minimum 20% wysokości przyznanego dodatku. Łączny, maksymalny koszt dodatku miesięcznie
(wraz z pochodnymi), w sytuacji ubiegania się o dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy w
wysokości 200 zł, wyniesie 250 zł (wraz z kosztem składek): 200 zł stanowią środki z Funduszu Pracy,
50 zł to wkład gminy.
Całkowita maksymalna kwota dodatku (wraz ze składkami) wyniesie 3 000 zł, w tym 2 400 to środki
Funduszu Pracy i 600 zł wkład własny.
Koszt dodatku należy rozumieć jako całkowitą kwotę ponoszoną przez pracodawcę / zleceniodawcę
na wypłatę dodatku.