witam czy mógłby mi ktoś podesłać wzór druku dot. diagnozy rodziny? ja w swoich teczkach robiłam ocenę sytuacji rodziny i obawiam się że kontrolujący mogą mi zarzucić ze ocena to nie diagnoza. Jeśli jest ktoś taki proszę odezwać się pod postem, pozdrawiam
jak to diagnoza ?
teraz byłam na szkoleniu i ponoć obligatoryjny jest tylko plan i ocena półroczna..
inne analizy czy karty informacyjne to tylko na nasz użytek, jako ułatwienie.
Ja sporządzam diagnozę, z dwóch powodów. Po pierwsze, jest bardziej kompleksowa niż ocena aktualnej sytuacji rodziny, pozwala dostrzec związki i relacje między cechami środowiska rodzinnego a występującymi problemami, po drugie - wymusza zawarcie pozytywnych aspektów zaobserwowanych w rodzinie, chociaż oczywiście można je określić jako zasoby w zwykłej ocenie sytuacji. Ale na pewno zależy to od podejścia, ja lubię mieć wszystko opisane tak, jak to widzę, a widzę systemowo. W trakcie pracy na pewno i tak prowadzicie jakieś notatki, typu "rodzina pochodzenia matki - problem alkoholowy od pokoleń", z punktu widzenia naszej pracy raczej ważna informacja ale w zwyczajnej ocenie sytuacji, jako podstawy do konstruowania celów, jakoś nie widzę dla niej miejsca. Generalnie, dla mnie akurat diagnoza jest bardziej przydatna. Elementy sytuacji rodzinnej, nad którymi trzeba pracować, w punktach, wypisuję na kartkach z rodziną na potrzeby jasnego przedstawienia punktów widzenia rodziców, mojego i pracownika socjalnego i oczywiście dla skonstruowania celów. Ale jest to zapis roboczy, nie w postaci dokumentu.
U nas nie było jeszcze kontroli przebiegu asystentury pod względem merytorycznym, była tylko ogólna, całego ośrodka; dokumentacja była wnikliwie sprawdzana, nie było zastrzeżeń.
Nie mam druku, robię to opisowo na 3-5 stronach A4. Zresztą, jeśli Twój dokument nazywa się 'ocena sytuacji rodziny" a zawiera elementy diagnostyczne to i tak na jedno wychodzi:) Ja opisuję: informacje ogólne (skład rodziny, powód przydzielenia asystenta, dane personalne, nastawienie do współpracy), sytuację socjalno-bytową, sytuację zdrowotną, sferę opiekuńczo-wychowawczą, funkcjonowanie społeczne, wnioski ogólne (kierunek niezbędnych działań), zasoby środowiska lokalnego, rodziny i instytucjonalne.