wypisz , wymaluj , wyliczanka marianny wpisuje sie w propozycje Rzecznika praw dziecka w przedmiocie reformy działalności MOW i MOS.
Poruszałam tę kwestie w temacie Dzieci Kucharze. Kierunek ; zwiększenie samodzielności dziecka, ale niestety w oddziaływaniu wychowawczym obierania kartofli albo gotowania( obróbki termicznej ) żywności brak.
A takie oczekiwania miał RPD:
3. Ośrodek organizuje (w miarę możliwości również poza ośrodkiem,
we współpracy ze szkołami, placówkami i instytucjami w środowisku lokalnym)
zajęcia dostosowane do indywidualnych potrzeb i predyspozycji wychowanków:
a) ułatwiające funkcjonowanie w nowym środowisku (po przyjęciu
do ośrodka),
b) kształtujące w ramach programu usamodzielnienia kompetencje indywidualne i
społeczne oraz przygotowujące do aktywności zawodowej (praktyki
zawodowe),
c) wspierające edukację wychowanków – realizowane na podstawie diagnozy
oraz indywidualnych potrzeb każdego wychowanka, w tym przygotowanie do
promocji śródrocznych,
d) specjalistyczne – dostosowane do aktualnych potrzeb wychowanków
(np. autoagresja, uzależnienia, zaburzenia emocjonalne), w tym
socjoterapeutyczne, terapia indywidualna,
e) pozalekcyjne (wdrażane na podstawie wewnętrznych analiz ośrodka,
dostosowane do indywidualnych potrzeb wychowanków).
4. Zajęcia o charakterze wspierania potencjałów (zainteresowań, talentów,
umiejętności, predyspozycji itp.) powinny wypełniać istotną część czasu
wychowanków, nie mniej niż 10 godzin tygodniowo (w tym zajęcia na świeżym
powietrzu w wymiarze co najmniej 1 godziny dziennie).
5. Opiekunami podczas takich zajęć są odpowiednio pedagogicznie przeszkoleni
specjaliści w danych dziedzinach (plastycy, muzycy, aktorzy, sportowcy, trenerzy,
literaci itp.), a nie dyżurujący wychowawcy ośrodka bez odpowiednich umiejętności.
6. Organizacja dnia wychowanka składa się z następujących sekwencji: czynności
higieniczne, przygotowanie i spożywanie posiłków, edukacja szkolna, odrabianie lekcji,
zajęcia rozwojowe (sportowe, kulturo–techniczne, wolontariackie itp.), prace
porządkowe i samoobsługowe, czas dla siebie, sen. Organizacja dnia powinna
przypominać postulowany przez pedagogów sposób życia młodzieży spoza
środowiska ośrodka i kształtować odpowiedzialność wychowanka za jakość zmian w
jego zachowaniu.
Wniosek : obieranie kartofli oraz gotowanie jajka na twardo nie zwiększa szans życiowych jednostki.
link do wystąpienia:
https://brpd.gov.pl/sites/default/files/ ... 02_men.pdf