..i jeszcze pamiętajcie, że odpis aktualizujący z art 35b uor to nie to samo co \"odpis\" w sprawozdaniu RB-27s czy RB27zz dot. kolumny ptzypisy minus odpisy....
bo wychodzi że lwia część OPSów błędnie od lat spotządza RB-tki...hahahahahahahahaha
Podawanie tego infantylnego przykładu tylko potwierdza nieznajomość rachunkowości przez TW.
Zobowiązanie wykazywane na koncie 225 nie jest zobowiązaniem z tytułu dochodów które zostaną pobrane na rzecz BP i OWD ale jest zobowiązaniem z tytułu przejęcia aktywów BP i OWD.
Należności BP i OWD są aktywami Skarbu Państwa i gminy DA.
Wykazanie tych aktywów w księgach OWW oznacza, że aktywa te są aktywami OWW. Fakt przejęcia tych aktywów należy ująć zapisem: 221/225, gdzie zobowiązanie oznacza, że źródłem finansowania jest fundusz obcy.
Natomiast zapis 221/720 BP,OWD oznacza, że aktywa zostały przekazane nieodpłatnie. Przyszłe zobowiązanie wobec Skarbu Państwa i gminy DA (gdy OWW otrzyma zapłatę należności od DA) musi być wtedy ujęte jako koszt a zapłata zobowiązania powinna być wydatkiem - czego nie dopuszcza Uofp
--------------------------------
Umorzenie należności przy księgowaniu 221/255 należy zgodnie z Uor ujmować na pozostałe koszty operacyjne. Umorzenie należności w części której zapłata jest dochodem BP i OWD powoduje zmniejszenie zobowiązania które ujmuje się jako pozostałe przychody operacyjne:
JESZCZE NIEDAWNO TEMU .... Naczelnik Wydziału Kontroli Gospodarki Finansowej RIO zalecała ujmowanie należności przysługującej gminie dłużnika po stronie WN konta 221 i po stronie MA konta 225 (lub 240). Analogiczne zapisy dotyczyły należności budżetu państwa i odsetek od tych należności. Na konto 750 trafić miały jedynie zapisy dotyczące należności gminy wierzyciela. To zaś oznaczało iż w gminie realizującej wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego, tj. w gminie wierzyciela wykazywano salda nieistniejących zobowiązań jednostek realizujących zadanie wobec budżetu państwa i gminy dłużnika. Jeśli bowiem wypłacono przykładowo świadczenie w kwocie 100zł to po księgowaniu wg. RIO zapisy wyglądały następująco: strona WN konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych w kwocie 100zł. Strona MA konta 750 Przychody i koszty finansowe w kwocie 20zł oraz strona MA konta 225 Rozrachunki z budżetami w kwocie 60zł oraz strona MA konta 225 z analityką gmina dłużnika w kwocie 20zł. Jeśli komornik nic nie wyegzekwował od dłużnika alimentacyjnego to po zalecanym przez RIO księgowaniu jednostki wykazywały salda zobowiązań na koncie 225 w kwocie 60 zł i na koncie 240 w kwocie 20zł, które nie spełniały określonych ustawą o rachunkowości zasad wyceny aktywów i pasywów (art. 28 ustawy o rachunkowości), a nawet określonej w artykule 3 ustęp 1 pkt 20 ustawy o rachunkowości definicji zobowiązań, o problemach z zasadami mnożenia przez zero nie wspominając...
Jestem na etapie sprawdzania i zamykania 2013 roku, w którym miałam kilka odpisów dla dłużników alimentacyjnych np. zgon dłużnika, nienależne świadczenia. Księguję według schematu TW, ale cały czas się zastanawiam nad tym, że na wydrukach z programu księgowego nie widzę, które to były wpłaty, a które odpisy FA po str MA 221. Gdybym nie prowadziła sobie na papierze rejestru odpisów (zgony itp.) to stano konta 221, nie pokazał by mi kol.5 należności w RB-27ZZ. Jak to u was praktycznie wygląda? saldo końcowe 221=należności pozostałe do zapłaty (kol.9 i 10), ale gdyby nie zeszyt to nie wiedziała bym jakie miałam odpisy. Mam to w polityce wpisane, ale boję się, że jest to nieprawidłowe, bo w razie kontroli mam im dać zeszyt odpisów i niech sobie liczą