Likwidacja pozostałych środków trwałych - Księgowość

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 10 ]

Napisano: 21 wrz 2017, 9:15

Kochani jak powinna być prawidłowo udokumentowana likwidacja środka trwałego i pozostałych środków trwałych?

U nas widzę, że księgowa przy spisie z natury (co 4 lata) spisywała protokół zniszczenia i wypisała wszystkie sprzęty do likwidacji oraz zbiorczy LT (tylko dla środków trwałych).

Czy jeśli kupuję np. nowe biurko, to na bieżąco powinnam księgować zakup - umorzenie oraz sporządzić LT i wyksięgować 071/011; 072/013?
aso
Stażysta
Posty: 104
Od: 14 mar 2017, 15:26
Zajmuję się: księgowość


Napisano: 21 wrz 2017, 18:40

...coś mi tu nie gra. Przecież na księdze inwentarzowej powinny być środki trwałe ujmowane na koncie 011 jak i 013. Tu i tu są poprostu środki trwałe.

Można było w polityce rachunkowości przyjąc uproszczenie, że nie zalicza się do środków trwałych aktywów do kwoty....ale nie o 3500zł tu chodziło lecz mniejszej....które zostają traktowane jako aktywa obrotowe, a nie trwałe. Te zaś dzieli się na dwie grupy: te istotne które mają pozabilansowa ewidencję ilościową (lub il-wart) i te nieistotne pozabilansowe bez ewidencji ilościowej.

Ale od 2016 jest zmianieona zasada istotności i nie można już uznać poszczególnej pozycji za nieistotną jeśli w sumie (z innych jednostek gminy) ich ilość jest istotna.

Pozdr
TWoj
Podinspektor
Posty: 1458
Od: 10 maja 2016, 15:48
Zajmuję się:

Napisano: 21 lut 2019, 11:59

proszę o wypowiedź jak prawidłowo ma być ? czy przy pełnej czy na bieżąco ?
mm102
Referent
Posty: 349
Od: 07 maja 2017, 12:01
Zajmuję się: kadry

Napisano: 21 lut 2019, 14:51

aso pisze:Kochani jak powinna być prawidłowo udokumentowana likwidacja środka trwałego i pozostałych środków trwałych?

U nas widzę, że księgowa przy spisie z natury (co 4 lata) spisywała protokół zniszczenia i wypisała wszystkie sprzęty do likwidacji oraz zbiorczy LT (tylko dla środków trwałych).

Czy jeśli kupuję np. nowe biurko, to na bieżąco powinnam księgować zakup - umorzenie oraz sporządzić LT i wyksięgować 071/011; 072/013?
u nas jest powołana komisja likwidacyjna, która stwierdza, że dane środki trwałe nie nadają się do dalszego używania i sporządza protokół likwidacji tych ŚT. Następnie firma zabiera je od nas do utylizacji i daje nam protokół utylizacji/zniszczenia. I dopiero wtedy wyksięgowuję 072/013 lub 071/011 w zależności od tego, na którym koncie były zaksięgowane.
Jeśli np. kupujesz biurko to ja bym zaksięgowała na podstawie faktury 013/201 i 401/072 (mam zapis w pol.rach.,że na koncie 011 ujmuję tylko te środki trwałe, których wartość przekracza 10 000zł.)
mania0m0
Referent
Posty: 378
Od: 30 maja 2018, 15:03
Zajmuję się: księgowością OPS

Napisano: 22 lut 2019, 10:06

a jak mam robić jak nie mam pełnej inwentaryzacji? mam/ mogę również powołać komisję i zlikwidować śt/pozostałe śt, jak ich nie inwentaryzuję ?
mm102
Referent
Posty: 349
Od: 07 maja 2017, 12:01
Zajmuję się: kadry

Napisano: 22 lut 2019, 11:07

można zlikwidować w dowolnym okresie.
Ola II
Stażysta
Posty: 91
Od: 25 sty 2019, 10:42
Zajmuję się: księgowość

Napisano: 22 lut 2019, 11:12

9.6. Postawienie środka trwałego w stan likwidacji oznacza podjęcie udokumentowanej decyzji
o wycofaniu środka trwałego z użytkowania oraz zaprzestania jego ujmowania w księgach
rachunkowych i prowadzi do jego likwidacji polegającej na:
a) fizycznym unicestwieniu (rozbiórka, demontaż, złomowanie), albo
b) wyłączeniu środka trwałego z ksiąg rachunkowych, bez przeprowadzania fizycznej
likwidacji, albo
c) wykorzystaniu likwidowanego środka trwałego jako bazy (elementu konstrukcyjnego)
nowego środka trwałego.
9.7. Postawiony w stan likwidacji środek trwały ujmuje się w ewidencji pozabilansowej
do momentu jego fizycznej likwidacji, z zastrzeżeniem pkt 9.8.
9.8. Zaprzestanie ujmowania środka trwałego w ewidencji pozabilansowej mimo nie
przeprowadzenia jego fizycznej likwidacji następuje wtedy, gdy jest to uzasadnione
względami ekonomicznymi lub brakiem technicznych możliwości fizycznej likwidacji.

...z KSR 11 Środki trwałe
TWoj
Podinspektor
Posty: 1458
Od: 10 maja 2016, 15:48
Zajmuję się:

Napisano: 22 lut 2019, 11:40

Dziękuję za wyjaśnienie !
mm102
Referent
Posty: 349
Od: 07 maja 2017, 12:01
Zajmuję się: kadry

Napisano: 22 lut 2019, 12:37

jeżeli komisja likwidacyjna jest stała (3 osoby) i w danym momencie nie ma 1 osoby to można sporządzić protokół i taki protokół jest ważny ?
mm102
Referent
Posty: 349
Od: 07 maja 2017, 12:01
Zajmuję się: kadry

Napisano: 25 lut 2019, 11:46

chcę zrobić inwentaryzację na okoliczność (przekazanie innej jednostce świetlic, które są pod ops); chodzi o wyposażenie. Czy mogę tylko spis z natury czy mam jeszcze weryfikację sald ?
mm102
Referent
Posty: 349
Od: 07 maja 2017, 12:01
Zajmuję się: kadry



  
Strona 1 z 1    [ Posty: 10 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x