ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 marca 2007 r.
w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
(Dz. U. z dnia 30 marca 2007 r.)
Na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Okresowa ocena kwalifikacyjna pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym oraz pracownika samorządowego mianowanego zatrudnionego na stanowisku innym niż urzędnicze, zwana dalej \"oceną\", jest sporządzana na podstawie kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego.
2. Wykaz kryteriów oceny określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Bezpośredni przełożony, zwany dalej \"oceniającym\", wybiera z wykazu kryteriów do wyboru nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 kryteriów oceny najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez pracownika samorządowego, zwanego dalej \"ocenianym\". Niezależnie od wybranych kryteriów z wykazu kryteriów do wyboru oceniający może dodatkowo ustalić jedno kryterium nieobjęte danym wykazem i dokonać opisu tego kryterium, jeżeli uzna to za niezbędne z uwagi na specyfikę stanowiska pracy.
4. Oceniający wybiera kryteria oceny po uprzednim omówieniu z ocenianym sposobu realizacji obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy oraz obowiązków określonych w art. 15 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, zwanej dalej \"ustawą\".
§ 2. 1. Oceniający wyznacza termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
2. Wybrane kryteria i informację o terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający wpisuje do arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego, zwanego dalej \"arkuszem\". Wzór arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 2, oceniający niezwłocznie przekazuje arkusz kierownikowi jednostki wymienionej w art. 1 ustawy w celu zatwierdzenia wybranych kryteriów oceny.
4. Oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi kryteriami oceny.
§ 3. Czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, oceniający dokonuje nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zatrudnienia pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym albo mianowania pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku innym niż urzędnicze, a w razie przeprowadzania kolejnej oceny - nie później niż w ciągu 30 dni od sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny.
§ 4. 1. Oceniający może zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie.
2. Oceniający wyznacza nowy termin sporządzenia oceny na piśmie w razie usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego, uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej.
3. W razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego zgodnie z § 2 ust. 1.
4. Oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego pisemnie o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.
§ 5. W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.
§ 6. Oceniający, nie wcześniej niż na 7 dni przed sporządzeniem oceny na piśmie, przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia z nim wykonywanie przez ocenianego jego obowiązków w okresie, w którym podlegał ocenie, trudności napotykane przez niego podczas realizacji zadań i spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.
§ 7. Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1) wpisaniu do arkusza opinii dotyczącej wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie;
2) określeniu poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego (bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający);
3) przyznaniu oceny pozytywnej w razie bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego albo przyznaniu oceny negatywnej.
§ 8. 1. Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia odwołania do kierownika jednostki wymienionej w art. 1 ustawy, zatrudniającej ocenianego, w ciągu 7 dni od doręczenia oceny.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy obowiązki bezpośredniego przełożonego realizuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa lub kierownik jednostki wymienionej w art. 1 ustawy.
§ 9. Niezwłocznie po sporządzeniu oceny na piśmie arkusz włącza się do akt osobowych ocenianego.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 23, poz. 192 i Nr 122, poz. 1020 oraz z 2006 r. Nr 79, poz. 549, Nr 169, poz. 1201 i Nr 170, poz. 1218.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
KRYTERIA OBOWIĄZKOWE
Kryterium Opis kryterium
1 2
1. Sumienność Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie
2. Sprawność Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki
3. Bezstronność Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich
4. Umiejętność stosowania
odpowiednich przepisów Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin
5. Planowanie i
organizowanie pracy Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych
6. Postawa etyczna Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową
KRYTERIA DO WYBORU
Kryterium Opis kryterium
1 2
1. Wiedza specjalistyczna Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań
2. Umiejętność obsługi
urządzeń technicznych Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych
3. Znajomość języka obcego
(czynna i bierna) Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:
- czytanie i rozumienie dokumentów,
- pisanie dokumentów,
- rozumienie innych,
- mówienie w języku obcym
4. Nastawienie na własny
rozwój, podnoszenie
kwalifikacji Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę
5. Komunikacja werbalna Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez:
- wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i
precyzyjny,
- dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi
odpowiednio do słuchaczy,
- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi
nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące
argumenty,
- wyrażanie poglądów w sposób przekonywający,
- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju
załatwianych spraw/wykonywanej pracy
6. Komunikacja pisemna Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez:
- stosowanie przyjętych form prowadzenia
korespondencji,
- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści
pism,
- budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie
7. Komunikatywność Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą przez:
- okazywanie poszanowania drugiej stronie,
- próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,
- okazanie zainteresowania jej opiniami,
- umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami
8. Pozytywne podejście do
obywatela Zaspokajanie potrzeb obywatela przez:
- zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska
pracy,
- okazywanie szacunku,
- tworzenie przyjaznej atmosfery,
- umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych
racji,
- służenie pomocą
9. Umiejętność pracy
w zespole Realizacja zadań w zespole przez:
- pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,
- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze
wspólnego realizowania zadań,
- współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi
członkami zespołu,
- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających
pracę zespołu,
- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania
10. Umiejętność
negocjowania Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki:
- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych
osób,
- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych
argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,
- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów
lub zmiany stanowiska,
- rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł
konfliktów,
- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,
- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań
11. Zarządzanie informacją
/dzielenie się
informacjami Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez:
- przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla
których informacje te będą stanowiły istotną pomoc
w realizowanych przez nie zadaniach,
- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których
mają one istotne znaczenie
12. Zarządzanie zasobami Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych przez:
- określanie i pozyskiwanie zasobów,
- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny
pod względem czasu i kosztów,
- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do
efektywnego działania
13. Zarządzanie personelem Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy przez:
- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie
odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie
realnych terminów ich wykonania oraz określenie
oczekiwanego efektu działania,
- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących
jakości ich pracy,
- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników,
wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,
- określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,
- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny
sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii
oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,
- ocenę osiągnięć pracowników,
- wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu
wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu
zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak
najlepszych wyników,
- dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników
dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,
- inspirowanie i motywowanie pracowników do
realizowania celów i zadań urzędu,
- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia
kwalifikacji
14. Zarządzanie jakością
realizowanych zadań Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów przez:
- tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów
kontroli działania,
- sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,
- modyfikowanie planów w razie konieczności,
- ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,
- wydawanie poleceń mających na celu poprawę
wykonywanych obowiązków
15. Zarządzanie
wprowadzaniem zmian Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:
- podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,
- uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,
- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych
zmian,
- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,
- podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do
wprowadzanych zmian,
- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z
wprowadzanymi zmianami,
- przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane
zmiany,
- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć
pozytywne rezultaty klientom urzędu
16. Zorientowanie na
rezultaty pracy Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez:
- ustalanie priorytetów działania,
- identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie
trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,
- określanie sposobów mierzenia postępu realizacji
zadań,
- przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji
zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,
- zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów
oraz kończenia podjętych działań
17. Podejmowanie decyzji Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny przez:
- rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego
przyczyn,
- podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych
informacji,
- rozważanie skutków podejmowanych decyzji,
- podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych
pewnym ryzykiem sprawach,
- podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po
uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat
18. Radzenie sobie w
sytuacjach kryzysowych Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez:
- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji
kryzysowych,
- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie
kryzysu,
- dostosowywanie działania do zmieniających się
warunków,
- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i
zapobieganie ich skutkom,
- informowanie wszystkich, którzy będą musieli
zareagować na kryzys,
- wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, żeby
można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,
- skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych
lub wprowadzania zmian
19. Samodzielność Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania
20. Inicjatywa - umiejętność i wola poszukiwania obszarów
wymagających zmian i informowanie o nich,
- inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za
nie,
- mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich
powstania
21. Kreatywność Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez:
- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między
sytuacjami,
- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w
celu tworzenia nowych,
- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych
koncepcji i metod,
- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub
sposobów działania,
- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie
dostępnego wyposażenia technicznego,
- zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i
doskonalenia nowych rozwiązań
22. Myślenie strategiczne Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez:
- ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych
informacji,
- zauważanie trendów i powiązań między różnymi
informacjami,
- identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb
i generalnych kierunków działania,
- przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie,
- przewidywanie długoterminowych skutków podjętych
działań i decyzji,
- planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania
przeszkód,
- ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków
działania,
- tworzenie strategii lub kierunków działania,
- analizowanie okoliczności i zagrożeń
23. Umiejętności
analityczne Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:
- rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,
- dokonywanie systematycznych porównań różnych
aspektów analizowanych i interpretowanych danych,
- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów,
opracowań i raportów,
- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania
danych odpowiadających stawianym problemom,
- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z
przeprowadzonej analizy,
- stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii
(włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu
rozwiązania problemu/zadania
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR
ARKUSZ OKRESOWEJ OCENY KWALIFIKACYJNEJ PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO
Część A
..............................................................
(nazwa jednostki)
I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego
Imię..........................................................
Nazwisko......................................................
Komórka organizacyjna.........................................
Stanowisko....................................................
Data mianowania/zatrudnienia na stanowisku urzędniczym .......
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku .................
II. Dane dotyczące poprzedniej oceny
Ocena/poziom .................................................
Data sporządzenia ............................................
.............. ..................... ....................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (pieczątka i podpis
osoby wypełniającej)
Część B
I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie
Nr Kryteria obowiązkowe
1. Sumienność
2. Sprawność
3. Bezstronność
4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów
5. Planowanie i organizowanie pracy
6. Postawa etyczna
Nr Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego
Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w .......................
(należy wpisać miesiąc, rok)
................................... ....................
(imię i nazwisko oceniającego) (stanowisko)
................................... ....................
(data rozpoczęcia pracy na obecnym (data i podpis
stanowisku) oceniającego)
II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki
Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez
bezpośredniego przełożonego:
................................... ....................
(imię i nazwisko) (data i podpis)
______________________________________________________________
Zapoznałam/-łem się z kryteriami oceny oraz terminem
sporządzenia oceny na piśmie.
.............. .................... ...................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)
Część C
Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego
Dane dotyczące oceniającego:
Imię/imiona ..................................................
Nazwisko .....................................................
Stanowisko ...................................................
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku .................
Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać.
.............. .................... .....................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część D
Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie okresowej oceny
Oceniam wykonywanie obowiązków przez:
Panią/Pana ...................................................
w okresie od ...................... do .......................
na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu):
bardzo dobrym
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska
pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie
konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i
wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie
wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny
wymienione w części B.
dobrym
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska
pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie
wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów
oceny wymienionych w części B.
zadowalającym
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy
wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie
wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny
wymienione w części B.
niezadowalającym
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy
wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie
wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko
kryteria oceny wymienione w części B.
i przyznaję okresową ocenę:
(wpisać pozytywną - jeżeli zaznaczony został poziom bardzo
dobry, dobry lub zadowalający, negatywną - jeżeli poziom
niezadowalający)
.............. .................... .....................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część E
Zapoznałam/-łem się z oceną sporządzoną na piśmie przez:
Panią/Pana .............................................................
.............. ..................... ....................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)