
Otóż zmiana przepisów jeszcze nie nastąpiła. W chwili obecnej art. 64a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1507 jednolity tekst ze zm., tj.: Dz. U. z 2018 r., poz. 2245) stanowi, że osobę zobowiązaną do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej zwalnia się całkowicie z tej opłaty na jej wniosek pod warunkiem, iż przedstawi prawomocne orzeczenie sądu o pozbawieniu rodzica władzy rodzicielskiej nad tą osobą. A więc – o ile mnie wzrok nie myli – nie ma tu ani słowa o wyroku dotyczącym przemocy i obligatoryjnym zwalnianiu z tego powodu osób zobowiązanych do odpłatności. Proponuję na przyszłość posłużyć się starą zasadą prawa: Clara non sunt interpretanda, bo jak widzisz „wykładnia gramatyczna” może być zawodna. Dopiero 4 października br. wejdzie w życie zmiana tego przepisu - rozszerzająca krąg osób zwalnianych z odpłatności za DPS o osoby, które przedstawią prawomocne orzeczenie sądu o skazaniu za umyślne przestępstwo popełnione z użyciem przemocy na szkodę osoby obowiązanej do wnoszenia opłaty, jej małoletniego rodzeństwa lub jej rodzica. A więc TEN TOTALNY BETON jak byłeś uprzejmy nazwać pracowników OPS, postępuje zgodnie z aktualnymi, obowiązującymi przepisami prawa. I uwierz mi, że ten pieszczotliwie nazwany przez Ciebie: TOTALNY BETON wie, że przepisy się zmienią i będzie się do nich stosował, gdy wejdą one w życie. Natomiast jeżeli chodzi o wywiad środowiskowy, to przepis art. 64a zarówno w starym jak i nowym brzmieniu faktycznie o nim nie wspomina. Co nie oznacza, że pracownik socjalny go nie przeprowadzi, a wynika to – tu już posłużę się wykładnią systemową – z przepisów szczególnych dotyczących postępowań w sprawie świadczeń z pomocy społecznej (Rozdział 7 ustawy), zależnie od indywidualnej sytuacji osoby zobowiązanej. Zgodnie z art. 107 ust. 1. ww. ustawy o pomocy społecznej, rodzinny wywiad środowiskowy przeprowadza się również u osób zobowiązanych do odpłatności za DPS (alimentacja cz. II i III wywiadu), w celu ustalenia ich sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej, natomiast dalej w art. 107 ust. 5 ustawy dotyczącym wywiadu, w nowym brzmieniu – od dnia 04 października br. - dodano pkt 21, który wskazuje, że sytuację ustala się na podstawie takiego dokumentu jak prawomocne orzeczenie sądu o pozbawieniu władzy rodzicielskiej albo o skazaniu za umyślne przestępstwo popełnione zużyciem przemocy. Więc ja bym tak jednoznacznie nie kwestionował potrzeby szczegółowego prowadzenia postępowania (w tym wywiadu), szczególnie w sytuacjach niejednoznacznych. Wynika to również z przepisów ogólnych, np. z art. 7 oraz art. 77 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U.2018.2096 ze zm.), które to stanowią, że w toku postępowania administracyjnego organ stoi na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmuje wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli, a także w sposób wyczerpujący stara się zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy. Jeżeli będzie pełna współpraca i jasna sytuacja (w tym właściwy wyrok) ze strony wnioskodawcy o zwolnienie z kosztów, to nie sądzę, że ktokolwiek będzie utrudniał sprawę odpłatności. Wiem, że stoimy "po dwóch stronach barykady", ale szanujmy się. Pozdrawiamobserwator pisze: ↑30 wrz 2019, 10:14Radziłbym na wzselki wypadek (z tego co Pani pisze, to w owym MOPS-ie jest totalny beton, co jest niestety częste) przypomnieć, że nastąpiła zmiana przepisów, i że art 64a NIE NAKŁADA obowiązku przeprowadzenia wywiadu. Rozumiem, że ma Pani stosowny wyrok sądu w tej kwestii.