"znajoma ma też podobny przypadek. Pani brała na syna ŚP , odwoływała się do Sądu II instancji w marcu 2023. W październiku 2023- świadczenie zostało wstrzymane , pracownik wysłane pismo do sądu i teraz w styczniu przyszła odpowiedź , że wyrok uprawomocnił się 4 kwietnia 2023r. Czyli świadczenie do zwrotu od 5 kwietnia ????"
@TOM
Przeczytaj to jeszcze raz. Gdzieś po drodze musiała nastąpić wydłużka z konsumenckiej skoro covid był do końca lipca a do października płacili. Już pomijam fakt dlaczego wstrzymali i na jakiej podstawie, ale nie powinno być wydłużenia z koncumenckiej skoro wiedzieli, że od marca 2023 r. jest odwołanie w sądzie zatem nie było podstaw do płacenia od sierpnia bo orzeczenie nowe WZONu było ostateczne. Rozumiem, że nie zgłosiła ale od sierpnia to oni zawalili a nie kobieta. NP to od maja do lipca.
no oczywiście, na tym "sądzonym" w sądzie orzeczeniu max do 60 dnia... czyli do końca sierpnia można było płacić, NP maj - sierpień a nie lipiec. Że nie powinno być konsumenckiej w takim przypadku to już pisałem przy "własnej" sprawie autorki, gdzie też była sprawa w sądzie.
Witam. Podepnę się pod temat.
Jak do tego ma się interpretacja z lex
PYTANIE
Osoba otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne na podstawie orzeczenia, które wydane było do 30.04.2021 r., zgodnie z obowiązującymi przepisami prawo do otrzymywania świadczenia wydłużono do 31.03.3024 r. Pani na obecną chwilę złożyła w terminie odwołanie do Rejonowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych:
Czy osoba nadal może pobierać świadczenie pielęgnacyjne?
Co w sytuacji, gdy Sąd utrzyma orzeczenie w mocy i osoba nie będzie spełniać przesłanego do otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego, będzie to świadczenie nienależnie pobrane?
ODPOWIEDŹ
W opisanej sytuacji, skoro strona uprawniona do świadczenia pielęgnacyjnego do 31.03.2024 r., jednak nie dłużej niż do dnia, w którym nowe orzeczenie o niepełnosprawności albo nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności stanie się ostateczne, od otrzymanego nowego orzeczenia odwołała się do sądu świadczenie pielęgnacyjne nadal jej przysługuje.
Uzasadnienie
Tryb postępowania w sprawach wydawania orzeczeń o niepełnosprawności albo orzeczeń o stopniu niepełnosprawności został unormowany w ten sposób, że postępowanie dotyczące niepełnosprawności ma charakter postępowania dwuinstancyjnego, w którym w pierwszej instancji orzekają powiatowe (miejskie) zespoły, natomiast w drugiej instancji – wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności. Od orzeczeń wojewódzkich zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności przysługuje odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych w terminie 30 dni od dnia doręczenia orzeczenia. Co oznacza, że orzeczenie wydane przez ten organ jest ostateczne dopiero po upływie 30-dniowego terminu do wniesienia odwołania w sytuacji, gdy strona nie skorzysta z tego środka zaskarżenia. Natomiast wniesienie odwołania do sądu skutkować będzie tym, że w tej sprawie wiążące będzie dla organu prawomocne orzeczenie sądu. Co też w konsekwencji prowadzi do przyjęcia, że wskazany w decyzji przyznającej świadczenie pielęgnacyjne termin "dzień wydania nowego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności" - dotyczy dnia, kiedy orzeczenia wydane przez uprawnione organy stały się ostateczne, nie zaś od dnia ich wydania i tym samym strona uprawniona do świadczeń na mocy decyzji wydanej w oparciu o dotychczasowe orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności traci prawo do tych świadczeń od tego właśnie dnia.
Jak wynika z przestawionego stanu faktycznego, strona uprawniona do świadczenia pielęgnacyjnego do 31.03.2024 r., jednak nie dłużej niż do dnia, w którym nowe orzeczenie o niepełnosprawności albo nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności stanie się ostateczne wniosła odwołanie od niekorzystnego dla niej orzeczenia i uzyskała wprawdzie nowe orzeczenie, utrzymujące w mocy orzeczenie o niepełnosprawności, jednakże nie jest ono ostateczne z uwagi na fakt przysługującego stronie prawa do wniesienia odwołania do sądu w sytuacji, gdy strona z tego prawa skorzystała, zatem nie można uznać, że wydanie tego orzeczenia skutkuje skróceniem terminu końcowego przysługującego świadczenia wynikającego z obowiązujących przepisów prawa zezwalających na wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności. Bowiem dopiero od dnia wydania prawomocnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności przez sąd pracy i ubezpieczeń społecznych, osoba utraci prawo do świadczenia pielęgnacyjnego przyznanego na podstawie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności wydanego na czas określony do 30.04.2021 r., którego ważność uległa przedłużeniu do 31.03.2024 r., jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Co oznacza w rozpatrywanym przypadku, kontynuację wypłaty należnego stronie świadczenia do dnia wydania prawomocnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności przez sąd pracy i ubezpieczeń społecznych.
tak się ma, że często gęsto tam są bzdury popisane. Twierdzenie, że możliwość odwołania do sądu pracy jest "administracyjnym tokiem instancji" to w świetle art 16 kpa IMO grube nadużycie
PS. Jak masz jakąś decyzję z SKO to zobacz co tam jest w pouczeniu napisane Taki sam status mają decyzje zespołu wojewódzkiego.
To jest pogląd dominujący. Jest też odmienny ale nie sugeruje jako organ I instancji go stosować https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/E5CB566174
Należy także zauważyć, że na podstawie art. 16 §1 k.p.a. decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, są ostateczne. Tak więc decyzja organu II instancji – Wojewódzkiego Zespołu do Spraw orzekania o Niepełnosprawności z dnia 20 stycznia 2021r. - jest ostateczna z momentem jest wydania.
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/C2371A3DBA
Zasadniczo w postępowaniu przed zespołami osoba niepełnosprawna jest jedyną stroną, w związku z czym bezpośrednio po wydaniu przeczenia można je przedłożyć organowi rozpatrującemu sprawy świadczeń rodzinnych. W przypadku orzeczenia wojewódzkiego zespołu korzysta ono z przymiotu ostateczności w administracyjnym toku instancji (art. 16 § 1 k.p.a.). Ponieważ jest ono korzystne dla jedynej strony postępowania, to można racjonalnie zakładać, że tego przymiotu już nie straci, w związku z czym w oparciu o nie można rozpatrzyć sprawę w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego.
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/CBC69F8343
W niniejszej sprawie orzeczenie z dnia 2 listopada 2020 r. o stopniu niepełnosprawności wydane przez Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie [...] (nr [...]), jako organ II instancji, jest tym samym uwzględniając treść art. 16 § 1 k.p.a. decyzją ostateczną. Odwołania wnoszone od orzeczeń Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności na podstawie art. 6 c ust. 8 ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j.: Dz.U. 2020 r., poz. 426 ze zm.) nie są bowiem podejmowane w administracyjnym toku instancji, jako kierowane do sądu powszechnego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, który w żadnej mierze nie jest organem administracji i nie wykonuje zadań z tego zakresu. Zaskarżenie orzeczenia Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności do sądu powszechnego nie zmienia zatem faktu, że w administracyjnym toku instancji orzeczenie to jest ostateczne i jednocześnie wykonalne. Akceptując to stanowisko zaprezentowane m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 14 września 2021 r., sygn. akt III SA/Kr 1011/21 i przyjmując je za własne, należy uznać, że Wójt Gminy S. zasadnie wstrzymał wypłatę świadczenia przyznanego decyzją z dnia 9 listopada 2017r. (nr [...]) zmienioną decyzją z dnia 23 października 2020 r. (nr [...]) w związku z wydaniem ostatecznego w administracyjnym toku instancji orzeczenia Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie [...] z dnia 2 listopada 2020 r. (nr [...]). Wbrew oczekiwaniom skarżącej organ nie miał na tym etapie podstaw faktycznych i prawnych do kontynuowania wypłaty świadczenia aż do czasu dokonania weryfikacji wskazanego ostatecznego orzeczenia przez sąd powszechny.
owszem jest, w zdecydowanej mniejszości, ale ja już o nim nie wspominam nawet.... na studiach to nawet o quasitrójinstancyjności słyszałem. Jak pasowało to się kombinowało i z takimi opiniami
skoro jednak ktoś tam z LEXa już napisał na początku, że jest dwuinstancyjne to cała reszta o 30 dniach jest funta kłaków warta
Pogląd odrębny wskazywałem w orzeczenie-o-niepelnosprawnosci-ostatec ... p207863915
Jednak to bardziej robiłem jako fun fact a nie praktyka jaką stosuje. Tak jak @TOM orzeczenie WZON uznajmy jako ostateczne ale pod to zawsze bierzemy pismo tej instytucji.