Czy ktoś z Państwa posiada wzór wniosku o umorzenie należnosci z tytułu nienależnie pobranego zasiłku okresowego - chodzi o wniosek pracownika socjalnego. Mamy w MOPS przypadek - meżczyźnie zmarła żona i został sam z 4 dzieci, dzieci dostały rentę o czym poinformował nas w drugim miesiacu - podczas pobierania okresówki. Ponieważ jest to sytuacja szczególna chcemy umorzyc na podst art 104 ust. 4 ups. Pomocy jak to zrobić
W pierwszej kolejności należy wszcząć postępowanie adm. w sprawie niepoinformowania o zmianie sytuacji w zw. z art. 109 u.p.s. Musi być ono wszczęte, niezależnie od danej sytuacji - nawet tak przykrej, jak w tym przypadku. Art. 104 ust. 4 u.p.s. stanowi bowiem o możliwości odstąpienia od żądania zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, ich umorzeniu w całości lub w części, odroczenia terminu płatności albo rozłożenia ich na raty. Zatem nie ma możliwości ustalenia ich wysokości inaczej, jak na drodze postępowania. Ponadto z art. tego wynika bezspornie, że odstąpenie od żądania itd., poprzedza wydanie dec. w sprawie żądania ich zwrotu - a to także może być jedynie następstwem przeprowdzonego postępowania.
Po przeprowadzeniu wywiadu, należy wydać odpowiednią decyzję. Po pierwsze - jeśłli śwadczenie zostało pobrane nienależnie za cały okres, wówczas dec. przyznajacą należy uchylić z dniem wydania dec.; po drugie - jeśli obejmuje tylko część okresu - uchylenie następuje do tego okresu, za który świadczenie się nie należy. Strona w okresie 14 dni ma prawo odwołać się od decyzji. Kiedy tego nie zrobi, należy wydać kolejną dec., gdzie tym razem w rozstrzygnięciu ustalamy kwotę nienależnie pobranych świadczeń za dany okres. Mamy kolejne 14 na odwołanie się strony, a kiedy ta nie skorzysta z przysługującego jej prawa, należy wydać ostatną dec. - o odstąpieniu od żądania zwrotu nienależnie pobranaych świadcześ lub umorzeniu ich w całości w wysokości ustalonej w poprzedniej dec., lub też ustalającą część kwoty, którą uznamy zasadną do umorzenia. (Ewentualnie odraczamy termin spłaty lub rozkładamy na raty).
Można skrócić cały proces w ten sposób, że w przypadku każdej z decyzji strona zrzeka się prawa do wniesienia odwołania.
Nie ma określonego wniosku, po prostu wystarczy opisać całą sytuację rodziny w wywiadzie i przedstawić swoje argumenty za odstąpieniem od żądania zwrotu lub umorzenia świadczeń. Kierownik/dyrektor ops zapoznaje się z dokonaną w pkt III wywiadu przez pracownika socjalnego oceną osoby/rodziny i jego wnioskami oraz planem pomocy w pkt IV i albo je akceptuje, albo nie.