Pani
xxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxx
DECYZJA
Nr.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Na podstawie, art. 2 ust. 11, art. 4, art. 9 i art. 15 i art. 27 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 lutego 2016 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenie wychowawcze (Dz. U. z 2016 r. poz. 214) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23 z późn. zm.) oraz upoważnienia xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx do prowadzenia postępowań oraz wydawania decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń wychowawczych
ORZEKAM
1. zmienić decyzję xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx z xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx roku w zakresie wypłaty pieniężnej świadczeń wychowawczych przyznanych na: xxxxxxxxxxxxxxx na pomoc w formie rzeczowej lub w formie opłacania usług.
UZASADNIENIE
W dniu xxxxxxxxxxxxx roku wystosowano pismo z prośbą o przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego i kontrolę wydatkowania środków pieniężnych ze świadczenia wychowawczego przez rodzinę Pani xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, zamieszkałej w miejscowości xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Cel świadczenia wychowawczego wskazany jest w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. Celem tym, jest częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowywaniem dziecka, w tym z opieką nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych.
Ustawa przewiduje mechanizmy zapobiegające „marnotrawieniu świadczeń” lub zapobiegania „wydatkowaniu świadczenia niezgodnie z jego przeznaczeniem”. Zaprojektowane rozwiązania pozwalają w każdej konkretnej, indywidualnej sprawie określić przez organ właściwy jaka forma niepieniężna realizacji świadczenia wychowawczego będzie najbardziej właściwa dla danej rodziny. W przypadku sygnałów o marnotrawieniu świadczenia wychowawczego lub wydatkowania niezgodnie z przeznaczeniem, u rodziny może być przeprowadzony rodzinny wywiad środowiskowy, aby ustalić jak wygląda sytuacja faktyczna w danej rodzinie. Jeżeli w stosunku do osoby ubiegającej się o świadczenie wychowawcze lub osoby pobierającej to świadczenie wystąpią wątpliwości dotyczące sprawowania opieki nad dzieckiem, w tym również w przypadku, o którym mowa w art. 22 ustawy, wydatkowania świadczenia wychowawczego niezgodnie z celem lub marnotrawienia świadczenia wychowawczego, organ właściwy może zwrócić się do kierownika ośrodka pomocy społecznej o przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w celu weryfikacji tych wątpliwości. Oznacza to, że w celu ustalenia jak wygląda sytuacja w danej rodzinie rodzinny wywiad środowiskowy może zostać przeprowadzony zarówno na etapie ubiegania się o świadczenie wychowawcze (dotyczy to wątpliwości co do sprawowania opieki nad dzieckiem), jak i później
– w trakcie pobierania tego świadczenia (dotyczy to także wątpliwości co do marnotrawienia świadczenia lub wydatkowania go niezgodnie z przeznaczeniem).
Pracownik socjalny przeprowadził rodzinny wywiad środowiskowy, w którym stwierdzono, iż Pani xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Klientka nie posiada własnego źródła dochodu. Pan xxxxxxxxxxxxxxxxx, ze względu na stan zdrowia, pobiera rentę.
Wywiad środowiskowy przeprowadzony w dniu xxxxxxxxxxxxxxxx roku potwierdził, iż xxxxxxxxxxxxxxxx wielokrotnie przeznaczała środki z programu ,,Rodzina 500+” oraz z świadczeń rodzinnych na zakup alkoholu. Pracownik socjalny informował stronę, iż otrzymywane środki należy przekazać na zabezpieczenie potrzeb dzieci.
Biorąc pod uwagę, iż Pani xxxxxxxxxxxxxxxxx ma problem z nadużywaniem alkoholu i marnotrawi środki z programu Rodzina 500+ na własne potrzeby należy zmienić decyzję nr xxxxxxxxxxxxxxxxxx z dnia xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxroku w zakresie wypłaty pieniężnej świadczeń wychowawczych przyznanych na: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx na pomoc w formie rzeczowej lub w formie opłacania usług.
Jak wskazano wyżej ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci zawiera mechanizmy zapobiegające marnotrawieniu świadczenia wychowawczego lub wydatkowaniu świadczenia niezgodnie z jego celem. Rozwiązania te określa art. 9 ww. ustawy, zgodnie z którym, w przypadku gdy osoba uprawniona do świadczenia wychowawczego marnotrawi wypłacane jej świadczenie wychowawcze lub wydatkuje je niezgodnie z celem, organ właściwy przekazuje należne osobie świadczenie wychowawcze w całości lub w części w formie rzeczowej lub w formie opłacania usług.
W przypadku marnotrawienia świadczenia wychowawczego, organ wypłacający to świadczenie może zamienić jego wypłatę pieniężną na pomoc nie tylko w formie rzeczowej, tj. np. żywność, ubrania, lekarstwa, itp., ale także na pomoc rodzinie w formie opłacania usług, tj. np. opłacanie kursów językowych, żłobka, przedszkola, basenu, teatru, kosztów internatu, wykupienie obiadów, czy czynszu, itp.
Świadczeniami wychowawczymi będzie dysponował wyznaczony pracownik xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, który to w porozumieniu z wnioskodawcą ustali w jakiej kwocie i na jakie cele będą przeznaczane środki.
Z tych względów orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
1. Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego xxxxxxxxxxxx za pośrednictwem tut. Ośrodka w terminie 14 dni od daty doręczenia.
Adnotacja: Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt.1 lit. c) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016, poz. 1827 z późn. zm.) dokonanie przedmiotowej czynności nie podlega opłacie skarbowej.