Klient pobiera zasiłek stały , do tej pory oświadczał, że nie osiąga żadnych dochodów jedna na ostatnim wywiadzie okazało się, że pobiera zasiłek pielęgnacyjny od 7 miesięcy o czym nas nie poinformował, tym samym zmieni się kwota stałego. Czy przypisywać do zwrotu nienależnie pobraną część zasiłku stałego ? Czy skoro wyszło to dopiero przy ostatnim wywiadzie przeliczyć zasiłek na nowo od bieżącego okresu ? Jak myślicie...?
1. zmieniasz wysokość zasiłku stałego uwzględniając w dochodzie zasiłek pielęgnacyjny- od tego miesiąca, jesli jeszcze nie wypłacony lub od maja, jeśli już wypłacony.
2. wszczynasz postępowanie w sprawie nienależnie pobranego zasiłku stałego.
3. wydajesz decyzję żądającą zwrotu nienależnie pobranego zasiłku
Ok a jeśli ten zasiłek wypłacany był w tym samym Ośrodku więc nie jest to tak że Ośrodek wiedział o takiej sytuacji i co wtedy też żądamy zwrotu w tył jako nienależnie pobranych??
Ośrodek wiedział i nie wiedział.
Klient nie ma obowiązku powiedzieć przy składaniu wniosku o ZP, że pobiera zasiłek stały, a i urzędnik nie ma obowiązku o to pytać. Co nie zmienia faktu, że jest jeszcze art. 109 ustawy o pomocy społecznej.
Ale, pracownik socjalny widząc orzeczenie powinien wiedzieć, że na jego podstawie klient może ubiegać się o zasiłek pielęgnacyjny, więc:
1. powinien go o tym poinformować,
2. powinien sobie zapisać w kalendarzu, by klienta sprawdzić lub bezpośrednio zapytać w dziale świadczeń rodzinnych.
no i właśnie pracownik widział orzeczenie, potem tego nie sprawdził a teraz w czasie kontynuacji wyszło że klient pobiera pielęgnacyjny, czy żądamy zwrotu nienależnie pobranych stałych w tył?
Jednak moim zdaniem w takiej sytuacji winny jest świadczeniobiorca, który zg. z art. 109 ustawy ma obowiązek niezwłocznie poinformować organ o zaistniałej zmianie dochodu. Nie ma tu znaczenia, że pracownik socjalny wiedział, iż ta zmiana ma się dokonać. Nie musimy ciągle sprawdzać, czy sąsiedni referat wypłacił klientowi nowy składnik dochodu w tym miesiącu czy w następnym - z wyrównaniem, a może z jakiegoś powodu przedłużył postępowanie. To beneficjent ma o tym zawiadomić. Oczywiście i tak się o tym dowiemy, na skutek podjętych w swoim czasie działań kontrolnych z art. 107 ust. 4 ustawy - rutynowych albo w wyniku podejrzenia czy wiedzy z urzędu o nowej sytuacji beneficjenta. Wtedy powinna nastąpić zmiana lub uchylenie decyzji i określenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń. Im później to się wydarzy, tym gorzej dla klienta. W interesie świadczeniobiorcy jest więc rzetelne i jak najszybsze poinformowanie o zaistniałej zmianie swojego dochodu.
Przykładzik z orzecznictwa: „Na osoby, które są beneficjentami pomocy społecznej ustawa nakłada pewne obowiązki. Jednym z nich jest obowiązek działania w przypadku, gdy dochodzi do zmiany w sferze osobistej i majątkowej osoby, pobierającej świadczenia z pomocy społecznej. Obowiązek ten dotyczy informowania o już zaszłej zmianie w sytuacji osobistej czy majątkowej, nie zaś o zamiarze podjęcia w przyszłości działań, zmierzających do uzyskania takiej zmiany. Skoro skarżący nie poinformował organu o tym, że na skutek swych starań uzyskał dodatek, nie dopełnił obowiązku nałożonego na niego przepisem art. 109 ustawy, o którego treści został poinformowany. Stanowisko skarżącego w omawianym zakresie [wiedzy organu z urzędu] nie zasługuje na akceptację. W ocenie Sądu organy prawidłowo uznały, że pobrane świadczenia są świadczeniami nienależnie pobranymi.” (Tak: Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 08.06.2017 r., sygn. akt: III SA/Gd 460/17).