Hej, a Ktoś pisał pisemko do kierownika? Możecie przesłać, co było w treści ? Poinformowano nas, że nic nie dostaniemy, jest nas 3, można było przyznać od siebie ale też nic, bo po co.
u nas to samo, ważne że sama dostała po co dawać jednemu pracownikowi, a bo to jest taka zasada jak dodatek motywacyjny to sory tobie się nie należy. ale dodatki, nagrody to już wszystkim bo nie można dyskryminować.
Czy w piśmie do samorządu powoływał się ktos na dyskryminację płacową, że stanowiska niżej zaszeregowane (sekretarka, pracownik gospodarczy, kierowca) są lepiej wynagradzane od stanowiska urzędniczego? Czy moze jeszcze jakies argumenty ktos poruszal w pismie? Czy udało się komuś coś wywalczyć? I czy ktos mógłby podzielić się swoim pismem
Hej, a Ktoś pisał pisemko do kierownika? Możecie przesłać, co było w treści ? Poinformowano nas, że nic nie dostaniemy, jest nas 3, można było przyznać od siebie ale też nic, bo po co.
Na stronie 113 tego wątku (26 lipca) wklejałem pismo do Burmistrza - można nieco zmodyfikować i skorzystać.
Hej, czy wasi kierownicy dostali jakieś pisma z wyjaśnieniem w sprawie motywacyjnego ? U nas było coś w kancelarii ale nie chcą powiedzieć co, kierowniczka też milczy.
W kontekście pracowników objętych programem należy mieć na uwadze, że w ramach
programu dodatek przysługuje również pracownikom wymienionym w sprawozdaniu
MRiPS-06 – Dział 2. Zatrudnienie w systemie pomocy społecznej, w wierszach „pozostali
pracownicy” tj. pracownicy zatrudnieni w ww. jednostkach organizacyjnych pomocy
społecznej na stanowiskach innych niż wyszczególnione dla tych jednostek (np.
pracowników obsługi zapewniających należyte funkcjonowanie jednostek organizacyjnych
pomocy społecznej). Nie należy tu jednak ujmować pracowników merytorycznych
wykonujących wyłącznie zadania z ustaw innych, niż ustawa o pomocy społecznej.
W odniesieniu do kwestii związanych z przyznaniem dodatków pracownikom centrów usług
społecznych warto w tym miejscu nadmienić, że w ramach struktury organizacyjnej centrum
usług społecznych wyodrębnia się, w szczególności:
1) stanowisko dyrektora centrum;
2) zespół do spraw organizowania usług społecznych; (organizator usług społecznych
oraz koordynatorzy indywidualnych planów usług społecznych)
3) zespół do spraw realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej – w przypadku centrum,
o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1; (organizator pomocy społecznej,
specjaliści z zakresu pracy socjalnej, pracy z rodziną oraz inni specjaliści realizujący
zadania z zakresu pomocy społecznej, w tym w zakresie integracji społecznej)
4) stanowisko organizatora społeczności lokalnej.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1693, 1938 i 2760 oraz
z 2024 r. poz. 743, 858 i 859.
Wobec powyższego uprawnieni do otrzymania dodatku motywacyjnego są przede
wszystkim pracownicy zatrudnieni w zespole do spraw realizacji zadań z zakresu pomocy
społecznej wymienieni poniżej:
dyrektor
zastępca dyrektora
kierownik działu, kierownik sekcji
pracownicy socjalni, w tym według stanowisk:
• główny specjalista pracy socjalnej
• starszy specjalista pracy socjalnej - koordynator
• starszy specjalista pracy socjalnej
• specjalista pracy socjalnej
• starszy pracownik socjalny
• pracownik socjalny
• główny specjalista będący pracownikiem socjalnym
świadczący pracę socjalną poza siedzibą jednostki
przeprowadzający rodzinne wywiady środowiskowe poza siedzibą jednostki
świadczący pracę socjalną i przeprowadzający rodzinne wywiady środowiskowe poza
siedzibą jednostki
aspirant pracy socjalnej
konsultant
koordynator ds. komputeryzacji pomocy społecznej
radca prawny
pracownicy wykonujący usługi opiekuńcze
pracownicy wykonujący specjalistyczne usługi opiekuńcze
pracownicy wykonujący specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami
psychicznymi
organizator pomocy społecznej
pozostali pracownicy zgodnie z wytycznymi.
Ponadto informuję, że w ramach programu finansowane są obowiązkowe składki wynikające
z ustaw, w tym na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy. Jeśli pracownicy np. domów
pomocy społecznej podlegają ujęciu w wykazie prac uprawniających do emerytur
pomostowych i pracodawca opłaca obowiązkową składkę z tego tytułu, to również ta
składka jest kwalifikowalna w ramach kosztów.
Odnosząc się natomiast do kwestii wliczania kwoty dodatku motywacyjnego do podstawy
wymiaru świadczeń chorobowych informuję, iż mając na uwadze przepisy ustawy z dnia 25
czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby
i macierzyństwa, zasadne jest aby kwota dodatku motywacyjnego (podlegającego
oskładkowaniu) była uwzględniania w podstawie wymiaru wynagrodzenia za czas choroby i
zasiłku chorobowego, o ile pracownik nie zachowuje do nich prawa w okresie pobierania tych
świadczeń zgodnie z postanowieniami układów zbiorowych pracy lub przepisami
o wynagradzaniu, jeżeli nie są one wypłacane za te okresy. Wlicza się je wówczas do tej
podstawy w kwocie wypłaconej pracownikowi za miesiące kalendarzowe, z których
wynagrodzenie przyjmuje się do jej obliczenia, tj. odpowiednio za 12 miesięcy
kalendarzowych lub za pełne miesiące kalendarzowe ubezpieczenia, przy krótszym
zatrudnieniu, poprzedzających miesiąc powstania niezdolności do pracy. Proporcjonalne
zmniejszenie składnika wynagrodzenia za okresy absencji chorobowych polega
na pomniejszeniu jego wysokości o każdy dzień choroby pracownika. Składnik
wynagrodzenia określony w stałej miesięcznej wysokości zmniejszany proporcjonalnie za
okresy absencji zasiłkowej uzupełnia się w podstawie przyjmując jego kwotę określoną
telefon adres korespondencyjny
adres email organu administracji rządowej
strona www
w umowie o pracę lub innym akcie nawiązującym stosunek pracy (art. 37 ust. 2
pkt 1 ustawy).
Wyłączenie, o którym w rozdziale V pkt. 6 rządowego Programu „Dofinansowanie
wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci
dodatku motywacyjnego na lata 2024-2027” nie powinno mieć zastosowania w ww. zakresie.
W tym miejscu należy dodać, że bez względu na termin wypłaty dodatku motywacyjnego,
osobom, które były pracownikami w trakcie obowiązywania programu przysługuje wypłata
dodatku motywacyjnego po zakończeniu zatrudnienia proporcjonalnie do okresu, w którym
były zatrudnione.
To moje narazie. Posklejałam z kilku postów
Szanowny Panie Wójcie
Szanowna Pani Kierownik,
Zwracam się do Państwa o pomoc i z prośbą o dostrzeżenie mojej sytuacji.
Rada Ministrów przyjęła program dofinansowania wynagrodzeń w postaci dodatków motywacyjnych, ale wykluczeni zostali z niego pracownicy, którzy realizują zadania z ustaw innych niż ustawa o pomocy społecznej. Doszło do tego, iż z dodatku będą mogli skorzystać wszyscy, również pracownicy obsługi, a jako jedyni będą wykluczeni tylko pracownicy realizujący zadania m.in. z ustawy o świadczeniach rodzinnych (1 osoba) tutejszego GOPS.
Wprowadzony program miał na celu podniesienie wynagrodzenia, które w obszarze pomocy społecznej oscyluje w pobliżu płacy minimalnej. Jednak objęcie wsparciem tylko części pracowników jeszcze bardziej je zróżnicuje. Pominięci pracownicy nadal będą najmniej zarabiać. Dodatek ma za zadanie motywować do pracy, a w obecnym stanie prawnym odnosi odwrotny skutek, ponieważ dzieli pracowników na lepszych i gorszych. Pragnę dodać, iż gratuluję wszystkim docenionym pracownikom i nie chciałabym, aby komukolwiek cokolwiek odebrano – chodzi mi jedynie o równe potraktowanie wszystkich pracowników tej samej jednostki, która ma za zadanie wsparcie Mieszkańców.
Dlatego pracownicy Działów Świadczeń Rodzinnych – apelowali do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o dostrzeżenie m.in. mojej sytuacji. Starano się zainteresować tym tematem posłów oraz media. Mobilizowano do działania Polską Federację Związkową Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej.
Jednak ze strony Ministerstwa pojawiły się jedynie lakoniczne wyjaśnienia, iż to do władz samorządowych należy organizacja realizacji zadań wynikających z innych ustaw i ustalenie wysokości wynagrodzeń oraz ewentualnych podwyżek, a także że nieuwzględnieni w dodatkach motywacyjnych pracownicy realizują zadania wynikające z innych ustaw będących niejednokrotnie w kompetencji innych Ministrów działowych i władze samorządowe na te zadania otrzymują środki na koszty obsługi przewidziane w regulacjach prawnych dotyczących ww. zadań, w tym na koszty wynagrodzeń dla pracowników wykonujących te zadania. Ministerstwo wskazało również, że fakt, iż świadczenia rodzinne w danej gminie realizowane są w ośrodku pomocy społecznej, wynika
z decyzji odpowiednio wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w tej gminie, a nie obligatoryjnych zapisów ustawowych.
Ciężko mi przyjąć powyższą argumentację, ponieważ:
1. Moją podstawową działalnością są świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego, które jak najbardziej wynikają z ustaw będących w kompetencji MRPiPS,
2. Zadania zlecone są narzucane samorządom odgórnie przez rząd – bez konsultacji z praktykami, bez analizy kosztów niezbędnych do ich realizacji, bez refleksji czy gminy mają wystarczające zasoby do ich obsługi,
3. W ustawach wprowadzających takie zadania jest zawierana możliwość delegacji upoważnienia do ich realizacji przez ośrodki pomocy społecznej – zatem świadomie ustawodawca planuje, iż kolejne formy wsparcia będą realizowane w tych jednostkach, by następnie stwierdzić, że jest to już wtedy problem władz samorządowych.