c.d.
W wytycznych do sprawozdania w CAS, w którym należało wykazać pracowników OPS realizujących zadania w systemie pomocy społecznej według stanu na 30.04.2024 r. zostały zawarte objaśnienia, iż „nie należy wykazywać pracowników realizujących zadania w systemie wsparcia rodziny (np. realizujących świadczenia rodzinne)”. Czyli pracownicy działów świadczeń zostali przypisani do obszaru wspierania rodziny. Natomiast program dofinansowania pracowników z obszaru wsparcia rodziny nie obejmuje pracowników działów świadczeń rodzinnych. Zatem pracownicy realizujący świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, Kartę Dużej Rodziny i np. dodatki osłonowe, „grzewcze”, refundację VAT, bony energetyczne oraz wiele innych – zostali wykluczeni w obydwu programach dofinansowania dodatków do wynagrodzeń. Nie obejmuje ich program dotyczący pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, ani program z obszaru wsparcia rodziny. A przecież są pracownikami jednostek organizacyjnych pomocy społecznej i realizują zadania z obszaru wsparcia rodziny.
W programie zostali uwzględnieni pracownicy merytoryczni realizujący wsparcie z ustawy o pomocy społecznej, a także pracownicy organizujący ich pracę oraz obsługujący ich administracyjnie. Ale nie zostali uwzględnieni pozostali pracownicy merytoryczni, którzy realizują wsparcie rodzin na podstawie kilkunastu innych ustaw wykorzystywanych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej (świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, Karta Dużej Rodziny, dodatki mieszkaniowe, dodatki osłonowe, dodatki „grzewcze”, refundacja VAT, bony energetyczne, itd.). Doprowadza to do podziału, w którym część pracowników merytorycznych i obsługi zasługuje na dodatek do wynagrodzenia, a pozostała część pracowników merytorycznych obsługujących na co dzień mieszkańców i przyznających im stosowne wsparcie – na taki dodatek nie zasługuje. Chodzi o to, aby nie dzielić pracowników, ponieważ każdy zatrudniony realizuje swoje obowiązki, a nadrzędnym celem jest odpowiednie wsparcie mieszkańców.
Nie powinno być tak, że od 2 lat siedem dużych dodatkowych zadań dla najbardziej potrzebujących mieszkańców było i jest nadal przerzucane na pracowników działów świadczeń jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, a w programach dofinansowania dostrzeżeni zostali tylko „kluczowi pracownicy”.
Żeby była jasność – nie jesteśmy niczyim wrogiem, życzymy jak najwyższych zarobków WSZYSTKIM PRACOWNIKOM z obszaru pomocy społecznej – zarówno tym kluczowym, jak również tym, którzy w ostatnich latach są obciążani kolejnymi dużymi zadaniami zleconymi przez rząd dla tysięcy mieszkańców.
W przypadku dodatków osłonowych oraz refundacji podatku VAT odbiorcom paliw gazowych zastosowano kryterium dochodowe. Dlatego celem tych form wsparcia jest zapewnienie ochrony dla najuboższych gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej w związku z rosnącymi cenami żywności, gazu i energii, a także eliminacja zjawiska ubóstwa i wykluczenia energetycznego. Takie wsparcie rządowe wpisuje się w znaną w pomocy społecznej zasadę subsydiarności, tzn. polityka państwa ma w tym przypadku na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
(c.d. poniżej)