Napisano: 13 paź 2019, 19:46
W pierwszej kolejności należy wystosować do strony zawiadomienie o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego, a niezależnie od tego - postanowienie o wstrzymaniu wypłaty świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej w formie zasiłku stałego przyznanych decyzją nr... z dnia ... do czasu wyjaśniania sprawy wszczętej zawiadomieniem administracyjnym nr... z dnia ...
Tu pojawia się kwestia sporna co do zastosowania postanowienia wstrzymującego świadczenie w odniesieniu do zastosowania decyzji wstrzymującej świadczenie. Organy stosują odmiennie dwie opcje (może ktoś się wypowie, które rozwiązanie stosuje). W mojej ocenie zasadniejsze jest zastosowanie postanowienia, bowiem dotyczy ono kwestii proceduralnych, wynikłych w toku prowadzonego postępowania właśnie i wprawdzie rozstrzyga sprawę na jakim etapie, ale nie w jej istocie, tak jak ma to miejsce w przypadku decyzji. Ponadto w tym wypadku jest ono zgodne z istotną normą k.p.a., czyli art. 10 § 1, która umożliwia stronie odniesienie co do zgromadzonych przez organ materiałów i dowodów, zanim ten wyda stosowną decyzję. Poza tym nie wydaje się, aby właściwym było wydanie decyzji bez przeprowadzonego uprzednio postępowania, choć niby decyzja wstrzymująca świadczenie nie pozbawia strony tych świadczeń w ogóle, ale jedynie zawiesza jego wypłacanie.
Jeśli strona nie zgłosiła organowi zmiany adresu do korespondencji, ten wysyła ją na ostatni znany adres podany przez stronę. To na niej spoczywa obowiązek podania zmiany jej sytuacji osobistej w okresie korzystania z pomocy społecznej - w tym wypadku adresu zamieszkania/pobytu, którego podanie umożliwia organowi z nią kontakt.