przedłużenia covidowe na nowo - do 30.09.2024 - Świadczenia rodzinne

  
Strona 9 z 31    [ Posty: 306 ]

Napisano: 05 sty 2024, 19:45

Mam pytanko Pani x otrzymała orzeczenie ok 28.12.2023r pocztą o umiarkowanym stopniu nie kwalifikującym się na świadczenie pielęgnacyjne w związku z covid miała je przedłużone i wypłacone, orzeczenie ma datę 06.12.2023r. na decyzji znajduje się zapis taki jak w art. 23 o zmianie.... przedłuża się orzeczenie na terminy wskazane w artykuje – jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego ostatecznego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
Świadczenie zostało wypłacone za cały grudzień.
Co teraz
a) uchylam decyzję w związku z nowym orzeczeniem od dnia 06.12.2023r i żądam zwrotu za resztę dni
b) piszę do instytucji o datę uprawomocnienia się orzeczenia i uchylam z dniem uprawocnienia się decyzji
c) zakańczam decyzję z dniem 31.12.2023r i zapominam o babie
Marlena2019
Praktykant
Posty: 25
Od: 03 kwie 2019, 9:39
Zajmuję się: ŚR, SW, IOD


Napisano: 06 sty 2024, 9:59

Tom. pisze:
05 sty 2024, 18:32
kronos79 pisze:
05 sty 2024, 16:07
(...)
tak jak napisał JLP wznowienie, zaćmiło mnie ;)

U ciebie 8 a u mnie co miesiąc kończy się ok. 120-140 decyzji z tego 15-30 świadczeń pielęgnacyjnych. Tak było średnio w covidzie. Do tego decyzje z orzeczeń przedłużanych covidem i konsumentem czyli wygaśnięte w sierpniu i grudniu. Więc określ sobie skalę. Cały covid wszystko szło z automatu, bez weryfikacji itp bo nie dość, że brak czasu to te przywoływane podstawy do oświadczeń, wezwań, weryfikacji mocno wątpliwe. Bo jak mogę w ogóle wszczynać z urzędu postępowanie odnośnie zmiany decyzji której nie ma. Przecież to jest z gruntu postępowanie bezprzedmiotowe. Ja wiem, że w niektórych gminach sobie można na więcej pozwolić bo się wszyscy znają i nikt z urzędem nie zadziera i co urząd powie to święte . U mnie jest niestety inaczej....
I ja to później jako kierownik mam wszystko popodpisywać i brać odpowiedzialność za nieudacznictwo legislacji..... No proszę....

Art 32 uosr też jest przepisem szczególnym i jakoś pomimo stwierdzanych zmian w sytuacji rodziny itd. nie mogę na jego podstawie zmieniać / uchylać decyzji zakończonych. Wszcząłem i nie zdążyłem zmienić / uchylić bo mi się okres zasiłkowy skończył = muszę to postępowanie umorzyć. Jak osoba złoży w listopadzie czy grudniu o kształcenie za stary okres na podst. 24 ust. 2a, też nie mogę wydać decyzji zmieniającej bo nie ma czego zmieniać i wychodzi zwykła decyzja przyznająca. Orzecznictwa i komentarzy na ten temat wielka kupa i jeszcze trochę.

Art. 4 jest niejasny, póki nie dostanę konkretu nie zamierzam ułatwiać, pomagać czy odstawiać innych cudów bo legislator duda. Osoba złoży wniosek, dostanie od stycznia, może się odwołać, zobaczymy co na to SKO. Może też nie składać wniosku tylko od razu napisać skargę na bezczynność jak organ z urzędu nie zrobi, zobaczymy co na to kolegium. Na ten moment podstawy do zmieniania nie mam. Poza własnymi wnioskami mam opinię z LEXa i opinię naszego radcy prawnego. Być może się wszyscy mylimy, nie wykluczam. Ale argumenty "przecież wiadomo o co chodziło ustawodawcy" mnie nie przekonają ;)

Pzdr i spokojnego weekendu :D
TOM, czy mogę Cię prosić o wyjaśnienie jak zabrać się za te przedluzenia i od jakich decyzji zacząć? Które zmieniamy? Czy te, których ważność skonczyla się w grudniu? Czy przedłużamy te, które wygasły w sierpniu? Bardzo proszę o wyjaśnienie. Mój prawnik nie wie
wika2
Starszy referent
Posty: 581
Od: 25 kwie 2017, 9:13
Zajmuję się: sr

Napisano: 06 sty 2024, 15:52

wika2 pisze:
06 sty 2024, 9:59
Art. 4 jest niejasny, póki nie dostanę konkretu nie zamierzam ułatwiać, pomagać czy odstawiać innych cudów bo legislator duda. Osoba złoży wniosek, dostanie od stycznia, może się odwołać, zobaczymy co na to SKO. Może też nie składać wniosku tylko od razu napisać skargę na bezczynność jak organ z urzędu nie zrobi, zobaczymy co na to kolegium. Na ten moment podstawy do zmieniania nie mam. Poza własnymi wnioskami mam opinię z LEXa i opinię naszego radcy prawnego. Być może się wszyscy mylimy, nie wykluczam. Ale argumenty "przecież wiadomo o co chodziło ustawodawcy" mnie nie przekonają
Współczuję tej ilości spraw.
Niemniej informowanie, że można złożyć nowy wniosek o świadczenie pielęgnacyjne (wg nowych zasad) bez zmiany zakończonych decyzji, jak pisałem, może skutkować poważnymi skutkami w postaci utraty możliwości zachowania praw nabytych na "starych zasadach" - nie ma żartów. To problem ogólnopolski i nie powinno to wyglądać jak koło fortuny w zależności od gminy, dlatego jak Wszyscy możecie zgłaszajcie problem wyżej.

Również pzdr, życzę odpoczynku i nabrania sił przez pozostałą część weekendu.
JLP
Referent
Posty: 272
Od: 31 mar 2017, 11:17
Zajmuję się: ŚR, FA

Napisano: 08 sty 2024, 8:37

U ciebie 8 a u mnie co miesiąc kończy się ok. 120-140 decyzji z tego 15-30 świadczeń pielęgnacyjnych. Tak było średnio w covidzie. Do tego decyzje z orzeczeń przedłużanych covidem i konsumentem czyli wygaśnięte w sierpniu i grudniu. Więc określ sobie skalę. Cały covid wszystko szło z automatu, bez weryfikacji itp bo nie dość, że brak czasu to te przywoływane podstawy do oświadczeń, wezwań, weryfikacji mocno wątpliwe. Bo jak mogę w ogóle wszczynać z urzędu postępowanie odnośnie zmiany decyzji której nie ma. Przecież to jest z gruntu postępowanie bezprzedmiotowe. Ja wiem, że w niektórych gminach sobie można na więcej pozwolić bo się wszyscy znają i nikt z urzędem nie zadziera i co urząd powie to święte . U mnie jest niestety inaczej....
I ja to później jako kierownik mam wszystko popodpisywać i brać odpowiedzialność za nieudacznictwo legislacji..... No proszę....
Tom, u mnie skala oczywiście jest większa, ok. 100 decyzji do przedłużenia miesięcznie, w tym 7-10 świadczeń pielęgnacyjnych. Sęk w tym, że po sprawdzeniu wszystkich orzeczeń, które kończyły się w przedziale 06.08.2023-31.12.2023 okazało się, że tylko w przypadku ośmiu świadczeń pielęgnacyjnych brak nowego orzeczenia. I o tej ósemce pisałem.
Art 32 uosr też jest przepisem szczególnym i jakoś pomimo stwierdzanych zmian w sytuacji rodziny itd. nie mogę na jego podstawie zmieniać / uchylać decyzji zakończonych. Wszcząłem i nie zdążyłem zmienić / uchylić bo mi się okres zasiłkowy skończył = muszę to postępowanie umorzyć. Jak osoba złoży w listopadzie czy grudniu o kształcenie za stary okres na podst. 24 ust. 2a, też nie mogę wydać decyzji zmieniającej bo nie ma czego zmieniać i wychodzi zwykła decyzja przyznająca. Orzecznictwa i komentarzy na ten temat wielka kupa i jeszcze trochę.
Szczególność art. 32 uosr polega wyłącznie na tym, że dotyczy świadczeń rodzinnych, w pozostałym zakresie stosujesz KPA. Szczególność art. 4 polega na tym, że dotyczy zmiany okresu ważności decyzji administracyjnych w SZCZEGÓLNYM TRYBIE. Dlatego porównanie do konieczności zmian decyzji, których już w obrocie prawnym nie ma, z uwagi na koordynację systemów zabezpieczenia społecznego, trafia do mnie dużo bardziej.
Art. 4 jest niejasny, póki nie dostanę konkretu nie zamierzam ułatwiać, pomagać czy odstawiać innych cudów bo legislator duda. Osoba złoży wniosek, dostanie od stycznia, może się odwołać, zobaczymy co na to SKO. Może też nie składać wniosku tylko od razu napisać skargę na bezczynność jak organ z urzędu nie zrobi, zobaczymy co na to kolegium. Na ten moment podstawy do zmieniania nie mam. Poza własnymi wnioskami mam opinię z LEXa i opinię naszego radcy prawnego. Być może się wszyscy mylimy, nie wykluczam. Ale argumenty "przecież wiadomo o co chodziło ustawodawcy" mnie nie przekonają ;)
Nasz radca, mimo wątpliwości, szczęśliwie podziela opinię do szczególności przepisu wynikającego z art. 4.
"Kiedy człowiek zstępuje w przepaść, jego życie zawsze zyskuje jasno określony kierunek."
Terry Pratchett
kronos79
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 3317
Od: 19 lut 2014, 10:39
Zajmuję się:
Lokalizacja: z OPS

Napisano: 08 sty 2024, 9:19

wika2 pisze:
06 sty 2024, 9:59
TOM, czy mogę Cię prosić o wyjaśnienie jak zabrać się za te przedluzenia i od jakich decyzji zacząć? Które zmieniamy? Czy te, których ważność skonczyla się w grudniu? Czy przedłużamy te, które wygasły w sierpniu? Bardzo proszę o wyjaśnienie. Mój prawnik nie wie
Na dzień dzisiejszy zmieniamy tylko decyzje kończące się od 1 stycznia. Na temat wcześniejszych jest tak, jak pisałem wcześniej, pewnie czeka nas kolejny tydzień rozkminiania.
kronos79 pisze:
08 sty 2024, 8:37
Dlatego porównanie do konieczności zmian decyzji, których już w obrocie prawnym nie ma, z uwagi na koordynację systemów zabezpieczenia społecznego, trafia do mnie dużo bardziej.
a do mnie nie za bardzo, bo tu mamy przepis tylko i wyłącznie na uchylanie (a nie zmianę) w związku ze zmianą właściwości rzeczowej

Zobaczymy co z tego wyjdzie ;)
Tom.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 10784
Od: 09 mar 2005, 16:10
Zajmuję się: SR, CP, dodatki paliwowe ;)
Lokalizacja: PL

Napisano: 08 sty 2024, 9:38

Ja się skłaniam do zmian decyzji wstecz. Skoro w COVID się dało w kwietniu 2020 r. zmieniać decyzje od 8 grudnia 2019 r. to nie widzę sensu teraz kombinować. Tutaj jest ważny cel ustawy. Orzecznictwo sądowo administracyjne jest rozbieżne i co prawda dominuje pogląd, że nie można zmieniać decyzji, które nie są w obrocie prawnym ale jest też drugi pogląd, że można.
Szarak
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 6188
Od: 22 mar 2017, 12:14
Zajmuję się: Multitasking

Napisano: 08 sty 2024, 10:21

Ja z lexa mam opinie, że mam wypłacać wstecz. Ale teraz podobny temat: Decyzja ŚP na dziecko, orzeczenie ważne do kwietnia 2024r. Czy zmieniając wysokość ŚP od stycznia 2024r. od razu robię podpinkę art. 1 i art. 4 przedłużek, czy na razie robię samo zwiększenie kwoty, a w kwietniu przedłużka? Bardziej pasuje mi opcja nr 1, bo i tak orzeczenie o niepełnosprawności zostało wydłużone do 30.09.2024.
sylwia500
Stażysta
Posty: 199
Od: 15 mar 2017, 11:19
Zajmuję się: ŚR/FA/DM/DE/SW

Napisano: 08 sty 2024, 10:24

@Szarak

w covidzie to była masa patologii i robienie wielu rzeczy na wariata ;)

@Sylwia500

ja bym się nie wyrywał bo cholera wie co do kwietnia wymyślą :D
Tom.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 10784
Od: 09 mar 2005, 16:10
Zajmuję się: SR, CP, dodatki paliwowe ;)
Lokalizacja: PL

Napisano: 08 sty 2024, 10:27

LEX - pytania i odpowiedzi. Nie wiem czy pomoże :roll:
Cytat

"Pytanie
Czy w związku ze zmianą ważności orzeczeń należy świadczenie w formie zasiłku stałego wypłacić wstecz?
Orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności straciło ważność od 01.10.2023 r.
Czy należy przyznać zasiłek stały?
Czy należy wznowić postępowanie, czy tylko wystosować zawiadomienie do strony o wszczęciu postępowania?
Czy od października 2023 r. należy wypłacić zasiłek stały, czy zasiłek stały należy się od stycznia 2024 r.?
ODPOWIEDŹ
Odpowiedzi udzielono w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Aktem prawnym, którego przepisy regulują zasady i tryb udzielania pomocy społecznej jest ustawa z 12.03.2004 r. o pomocy społecznej – dalej u.p.s.
Na podstawie art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw, od 1 stycznia 2024 r. zmieniła się treść art. 37 ust. 2 i 3 u.p.s., zgodnie z którym zasiłek stały ustala się w wysokości:
1) w przypadku osoby samotnie gospodarującej - różnicy między kwotą stanowiącą 130% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 1000 zł miesięcznie;
2) w przypadku osoby w rodzinie - różnicy między kwotą stanowiącą 130% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie a dochodem na osobę w rodzinie.
Kwota zasiłku stałego nie może być niższa niż 100 zł miesięcznie.
Ustawa z dnia 19 grudnia 2023 r. o szczególnych rozwiązaniach służących zachowaniu ważności niektórych orzeczeń o niepełnosprawności oraz orzeczeń o stopniu niepełnosprawności – dalej u.sz.r., która weszła w życie z dniem 30 grudnia 2023 r. w art. 1 u.sz.r. stanowi, że orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane na czas określony na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 100, 173, 240, 852, 1234 i 1429), które zachowało ważność na podstawie art. 23 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 852 i 1429) w brzmieniu dotychczasowym, albo którego okres ważności upłynął po dniu 5 sierpnia 2023 r. i przed dniem 30 września 2024 r., zachowuje ważność do dnia 30 września 2024 r., jednak nie dłużej niż do dnia, w którym nowe orzeczenie o niepełnosprawności albo nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, stanie się ostateczne.
Zgodnie z art. 3 powołanej ustawy
*Ilona
Starszy referent
Posty: 843
Od: 14 mar 2017, 8:47
Zajmuję się: ŚR, FA i ...

Napisano: 08 sty 2024, 10:28

co do pomocy społecznej nie ma wątpliwości bo art 3 jest świetnie napisany. Problem jest z art. 4.
Tom.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 10784
Od: 09 mar 2005, 16:10
Zajmuję się: SR, CP, dodatki paliwowe ;)
Lokalizacja: PL



  
Strona 9 z 31    [ Posty: 306 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x