Fundusz alimentacyjny raz jeszcze - Księgowość

  
Strona 4 z 6    [ Posty: 55 ]

Napisano: 10 gru 2018, 13:24

TW jesteś za krótki. Mówimy o rzetelnym przedstawieniu w księgach rachunkowych jednostek i organu sytuacji finansowej gminy. Wartość majątku własnego gminy określa suma funduszy jednostek i organu. Dotacja celowa przychodzi na rachunek organu i jako dochód ujmowana jest na 901 czyli zwiększa majątek własny gminy. Dotacja jako przychód ujmowana jest w urzędzie gminy dekretem: 800/750 czyli docelowo jest neutralna dla określenia wartości majątku gminy. Ty nie ogarniasz całości (zero IQ) i widzisz tyko szczegóły. Dlatego też przeksięgowanie środków przekazanych przez OPS jako dochody budżetu gminy dekretem: 222/224 uważasz za normalne. Wystawiasz PK i przekazane do budżetu gminy środki zmieniają właściciela - jakie to proste.
BDMB
Starszy referent
Posty: 676
Od: 05 sty 2015, 12:36
Zajmuję się:


Napisano: 10 gru 2018, 13:35

Panie Tomaszu ponawiam pytanie, ponieważ po przeanalizowaniu schematów księgowań jaki Pan proponuje to ani w jednostce budżetowej czyli w OPS ani w organie nie widzę sposobu księgowania o którym mowa w komunikacie MF czyli 60% kwoty należności oraz odsetki wynikające z wypłaconego świadczeniaktóre stanowią dochód budżetu państwa. Stosowne rozliczenia z budżetami (państwa, gminy wierzyciela) kwoty należności wynikającej z wypłaconych świadczeń należałoby zaewidencjonować w księgach rachunkowych jednostki samorządu terytorialnego na koncie 224 – „Rozrachunki budżetu", które zgodnie z opisem zawartym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności rozrachunków z tytułu udziałów w dochodach innych budżetów. Ewidencja szczegółowa do konta 224 powinna umożliwić ustalenie stanu należności i zobowiązań według poszczególnych tytułów oraz według poszczególnych budżetów.
Wg komunikatu 60% OD WYPŁACONYCH ŚWIADCZEŃ powoduje powstanie nalezności i zobowiązania wobec BP .
renia50
Referent
Posty: 341
Od: 06 lis 2017, 13:53
Zajmuję się: ksiegowa

Napisano: 10 gru 2018, 14:00

Sam Pan pisze, że przypisu należności nie robi się przecież na organie lecz na jednostce ale chyba Pan zapomniał o przypisie ZOBOWIĄZAŃ z tytułu WYPŁACONYCH ŚWIADCZEŃ. I nie widzę innej możliwości jak przypisać 60% należności i zobowiązań z tytułu wypłaconych świadczeń 221/225.
Zobowiązanie i należności wobec BP powstają w chwili wypłaty świadczeń alimentacyjnych a jeśli komornik wyegzekwuje od dłużnika jakieś środki to one zmniejszają należności i zobowiązanie.
Wiem Pan się z tym nie zgadza więc PROSZĘ PODAĆ SPOSÓB KSIĘGOWANIA ZOBOWIĄZAŃ I NALEŻNOŚCI W CHWILI WYPŁACENIA ŚWIADCZEŃ.
renia50
Referent
Posty: 341
Od: 06 lis 2017, 13:53
Zajmuję się: ksiegowa

Napisano: 10 gru 2018, 15:41

...po raz kolejny się powtórzę. Proszę przeczytać cały tekst.

Chodzi w nim o to, że Ośrodki Pomocy Społecznej bojkotują zasady rachunkowości budżetowej.... a dlaczego?

A dalatego, że dziś część gmin i miast oraz część ośrodków pomocy społecznej (OPS) stosuje przepisy, które od lat w Polsce już nie obowiązują. A chodzi o należności realizowane na rzecz innych jednostek które kiedyś ujmowało się jako zobowiązania na rzecz tych jednostek.

„Sprytne” OPS-y, aby uniknąć wykazywania nierzetelnych zobowiązań zaczęły dokonywać zbiorczych, hurtowych odpisów aktualizujących należności od dłużnika alimentacyjnego, dokonując kolejnej błędnej interpretacji, tym razem jednak paragrafu 7 ustęp 6 rozporządzenia ministra finansów z 28 lipca 2006 roku. Odpisów tych dokonywano na dzień 31 grudnia, po czym niezależnie od tego czy ustały przesłanki dokonania odpisu, OPS-y na 1 stycznia ponownie dokonywały przypisu należności, wyżej opisaną metodą. Odpis aktualizujący wartość należności realizowanych na rzecz innych jednostek obciążał zobowiązania wobec tych jednostek. Nikło zatem saldo zobowiązań, ale równocześnie dochodziło do złamania art. 35b ustęp 2 ustawy o rachunkowości i naruszenia zasady ciągłości bilansowej.

Te nieprawidłowości usunęło Ministerstwo Finansów… ale tylko teoretycznie. Począwszy bowiem od 1 stycznia 2010 r. obowiązuje w Polsce ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2013.885 j.t. z p.zm.), która weszła w życie na bazie wyżej przytoczonej ustawy z 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.

Na podstawie art. 40 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, minister finansów opracował i opublikował rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.2013.289 j.t. z p.zm.), które zgodnie z paragrafem 27 ustęp 1 stanowiło, iż do ewidencji zdarzeń w roku obrotowym 2010, z wyjątkiem zdarzeń dotyczących wykonania budżetu środków europejskich, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Przepis ten oznaczał, iż począwszy od 1 stycznia 2011 r. OPS-y nie miały już podstawy prawnej do ujmowania należności jako zobowiązań oraz do księgowania odpisów aktualizujących należności według wyżej opisanych zasad, gdyż paragraf 7 ustęp 2 i ustęp 6 rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r.mógł być stosowany jedynie do końca roku 2010. W aktualnie obowiązujących przepisach rozporządzenia ministra finansów nie ma już zapisów dot. ujmowania należności jako zobowiązań, ani zapisów dot. odpisów aktualizujących należności obciążających zobowiązania.

PROSZĘ PRZECZYTAĆ ROZPORZĄDZENIE MF I KOMUNIKAT ZE STRONY MF RAZ JESZCZE.... OD 2011 ROKU NIE MA JUZ PRZEPISÓW O KSIĘGOWANIU NALEŻNOŚCI JAKO ZOBOWIĄZAŃ

A zatem zgodnie z przepisami UOR i RMRIF całą należność księgujesz w 100% na OPS a zgodnie z opisem konta 221 masz mieć tam analitykę wg. budżetów których dotyczą. Po wpłacie całą kwotę dajesz na organ a tam na koncie 224 masz podział kasy i na dochody trwafia tylko część należna gminy. Reszta w tekscie....
TWoj
Podinspektor
Posty: 1461
Od: 10 maja 2016, 15:48
Zajmuję się:

Napisano: 10 gru 2018, 15:51

renia50 pisze:Sam Pan pisze, że przypisu należności nie robi się przecież na organie lecz na jednostce ale chyba Pan zapomniał o przypisie ZOBOWIĄZAŃ z tytułu WYPŁACONYCH ŚWIADCZEŃ. I nie widzę innej możliwości jak przypisać 60% należności i zobowiązań z tytułu wypłaconych świadczeń 221/225.
Zobowiązanie i należności wobec BP powstają w chwili wypłaty świadczeń alimentacyjnych a jeśli komornik wyegzekwuje od dłużnika jakieś środki to one zmniejszają należności i zobowiązanie.
Wiem Pan się z tym nie zgadza więc PROSZĘ PODAĆ SPOSÓB KSIĘGOWANIA ZOBOWIĄZAŃ I NALEŻNOŚCI W CHWILI WYPŁACENIA ŚWIADCZEŃ.

...jak tak Pani robi a komornik nic nie wpłaci to na zobowiązaniach macie w OPS na 225 i tak kwotę 60. A nic razy 60 procent daje....NO DO JASNEJ CIASNEJ ILE DAJE....

MNOŻYĆ PRZEZ ZERO TEZ NIE POTRAFICIE?

To że bdmb tego nie potrafi to wiem bo on nic nie potrafi. Myli wynik finansowy z funduszem nie zna powiązań organ-urząd- OPS. On nic nie umie zwiększenia funduszu myli ze zmniejszeniami...zero....i nawet przez zero mnożyć nie potrafi.

Proszę też doczytać to co wyżej napisałem dlaczego MF zlikwidował księgowanie należności jako zobowiązań. Bo zlikwidował od 2011 roku.

A TERAZ W 2018 WPROWADZILI NOWY ZAŁĄCZNIK 12 INFORMACJA DODATKOWA I BĘDZIECIE MUSIELI W NIM WYKAZYWAĆ TO CO WYNIKA DLA GMIN Z ZADAŃ ZLECONYCH W STOSOWNYCH POZYCJACH NOWEGO SPRAWOZDANIA.

I W ŻYCIU NIE WYPEŁNICIE ZAŁĄCZNIKA 12 JAK NADAL PODSTAWOWYCH KSIĘGOWAŃ NA ZADANIACH ZLECONYCH NIE MACIE PRAWIDŁOWO REALIZOWANYCH
TWoj
Podinspektor
Posty: 1461
Od: 10 maja 2016, 15:48
Zajmuję się:

Napisano: 10 gru 2018, 16:11

Komunikat przeczytałam i czytam -z chwilą wypłaty świadczenia alimentacyjnego powstaje należność dla BP oraz zobowiązanie dłużnika wobec BP.( Komunikat z 2017 r.) Jak mam przypisać 60 % należności i zobowiązań dla BP z chwilą wypłaty świadczenia. Proszę tylko o dekret wypłaciłam świadczenia z których 60 % należy przypisać do zwrotu do budżetu państwa.
Powtórzę jeszcze raz komunikat:
Pozostałe 60% kwoty należności oraz odsetki wynikające z wypłaconego świadczenia stanowią dochód budżetu państwa. Stosowne rozliczenia z budżetami (państwa, gminy wierzyciela) kwoty należności wynikającej z wypłaconych świadczeń należałoby zaewidencjonować w księgach rachunkowych jednostki samorządu terytorialnego na koncie 224 – „Rozrachunki budżetu", które zgodnie z opisem zawartym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności rozrachunków z tytułu udziałów w dochodach innych budżetów.Ewidencja szczegółowa do konta 224 powinna umożliwić ustalenie stanu należności i zobowiązań według poszczególnych tytułów oraz według poszczególnych budżetów.
renia50
Referent
Posty: 341
Od: 06 lis 2017, 13:53
Zajmuję się: ksiegowa

Napisano: 10 gru 2018, 17:15

Mnożyć przez zero to ja umiem ale jak wypłaciłam świadczenia na 100 000 zł i jak to pomnożę przez 60% to należność dla budżetu państwa wynosi 60 000 zł. JAK TO ZAKSIĘGOWAĆ ??
renia50
Referent
Posty: 341
Od: 06 lis 2017, 13:53
Zajmuję się: ksiegowa

Napisano: 10 gru 2018, 18:03

.... DO BUDŻETU PAŃSTWA ZWRACA SIĘ 60% KWOTY POBRANEJ A NIE PRZYPISANEJ. PROSZĘ TO W KOŃCU ZROZUMIEĆ.

CYTUJĘ Z KOMUNIKATU:

Jeżeli jednostka, która ewidencjonuje operacje związane z funduszem alimentacyjnym działa m.in. w formie jednostki budżetowej, to należy mieć na uwadze, iż zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z uwzględnieniem zasad wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Z opisu do konta 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych" (ujętego w załączniku nr 3 do rozporządzenia) wynika, iż służy ono do ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych. Na stronie Wn konta 221 ujmuje się ustalone należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat, natomiast na stronie Ma tego konta ujmuje się wpłaty należności z tego tytułu oraz odpisy (zmniejszenia) należności. Dodatkowo ewidencja szczegółowa do konta 221 powinna być prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej, których należności dotyczą. W tej sytuacji ewidencja należności z tytułu funduszu alimentacyjnego powinny być ujęte w ewidencji prowadzonej w jednostce budżetowej na koncie 221 w korespondencji z kontem 720 – „Przychody z tytułu dochodów budżetowych".


Przepisy art. 27 ust. 4 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów określają, iż dochód własny gminy wierzyciela stanowi 40% kwoty należności w wysokości świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej. Pozostałe 60% kwoty należności oraz odsetki wynikające z wypłaconego świadczenia stanowią dochód budżetu państwa. Stosowne rozliczenia z budżetami (państwa, gminy wierzyciela) kwoty należności wynikającej z wypłaconych świadczeń należałoby zaewidencjonować w księgach rachunkowych jednostki samorządu terytorialnego na koncie 224 – „Rozrachunki budżetu", które zgodnie z opisem zawartym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności rozrachunków z tytułu udziałów w dochodach innych budżetów. Ewidencja szczegółowa do konta 224 powinna umożliwić ustalenie stanu należności i zobowiązań według poszczególnych tytułów oraz według poszczególnych budżetów.


WYRAŹNIE MF POKAZUJE CO SIĘ KSIĘGUJE NA OPSIE A CO NA ORGANIE CZYLI W ZAŁĄCZNIKU NR 2 I 3.

NALEŻNOŚĆ OD DŁUŻNIKA JEST NA OPS (ZAŁACZNIK 3) A NALEŻNOŚĆ BUDŻETU PAŃSTWA CZYLI ZOBOWIĄZANIE GMINY JEST NA 224 (ZAŁĄCZNIK 2).

NA SCHEMACIE JEST WSZYSTKO TO CO TRZEBA...ALE NIE MOŻNA MYLIĆ PRZYCHODÓW Z DOCHODAMI ...KONT ZESPOŁU "7" Z ZESPOŁEM "9".

KLUCZOWA JEST ORGANIZACJA KSIĘGOWOŚCI BUDŻETOWEJ I PODZIAŁ NA:

OPS-ORGAN-URZĄD
TWoj
Podinspektor
Posty: 1461
Od: 10 maja 2016, 15:48
Zajmuję się:

Napisano: 11 gru 2018, 11:25

TWoj pisze:.... DO BUDŻETU PAŃSTWA ZWRACA SIĘ 60% KWOTY POBRANEJ A NIE PRZYPISANEJ. PROSZĘ TO W KOŃCU ZROZUMIEĆ.

zgodnie z art 255 UOFP i wcześniejszym rozporządzeniem MF:

Art. 255. 1. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje pobrane dochody budżetowe związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, pomniejszone o określone w odrębnych ustawach dochody budżetowe przysługujące jednostce samorządu terytorialnego z tytułu wykonywania tych zadań, na rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej przekazującego dotację celową, według stanu środków określonego na:
1) 10 dzień miesiąca - w terminie do 15 dnia danego miesiąca;
2) 20 dzień miesiąca - w terminie do 25 dnia danego miesiąca
.

2. Pobrane do dnia 31 grudnia i nieprzekazane w terminach, o których mowa w ust. 1, dochody budżetowe związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami są przekazywane odpowiednio przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego na rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej przekazującego dotację celową - w terminie do dnia 8 stycznia roku następującego po roku budżetowym, a gdy ten dzień jest dniem wolnym od pracy - do pierwszego dnia roboczego po tym terminie.
3. Dochody, o których mowa w ust. 1 i 2, są przekazywane wraz z należnymi odsetkami:
1) pobranymi od dłużników z tytułu nieterminowo regulowanych należności stanowiących dochód budżetu państwa;
2) naliczonymi w wysokości jak dla zaległości podatkowych w przypadku nieodprowadzonych dochodów budżetowych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego w terminach, o których mowa w ust. 1 i 2.
4. W przypadku nieprzekazania dochodów budżetowych w terminach, o których mowa w ust. 1 i 2, dysponent części budżetowej przekazujący dotację celową wydaje decyzję określającą kwotę dochodów przypadającą do zwrotu i termin, od którego naliczane są odsetki.
5. Do dochodów budżetowych nieprzekazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego do budżetu państwa stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zwrotu dotacji.

ROZUMIECIE W KOŃCU DLACZEGO NIE MOŻECIE KSIĘGOWAĆ PRZYPISU NA 225????

...bo jak nic komornik nie pobierze to na 225 macie 60 proc. zobowiązań a rozliczacie się z wojewodą z dochodów pobranych a nie przypisanych. I dlatego piszę Wam, że mnożyć przez zero nie potraficie....i dlatego MF wydał komunikat w 2011 i zlikwidował przepis o księgowaniu należności jako zobowiązań, który opisuję w powyższym linku do strony BDO.
TWoj
Podinspektor
Posty: 1461
Od: 10 maja 2016, 15:48
Zajmuję się:

Napisano: 12 gru 2018, 10:33

TW świetnie wyjaśniłeś dlaczego nie można księgować przypisu należności BP 221/720. Ja od początku byłem o tym przekonany i sądzę, że Twoje wpisy przekonały wielu innych.

Wszystkie Twoje wyjaśnienia i ten komunikat MF który wg mnie jest również Twojego autorstwa to jest naginanie rzeczywistości do chorego pomysłu który nijak ma się do obowiązujących przepisów rachunkowości bilansowej i budżetowej.

Stwierdzenie z tego komunikatu z którym męczy się renia50 jest bez sensu. Nikt kto orientuje się w zagadnieniu nie napisałby, że "rozliczenia z budżetami (państwa, gminy wierzyciela) kwoty należności wynikającej z wypłaconych świadczeń należałoby zaewidencjonować" na koncie 224 w organie.

Określenie "kwota należności wynikająca z wypłaconych świadczeń" oznacza przecież kwotę którą obowiązany jest zwrócić DA. Natomiast na koncie 224 prowadzi się m.in. rozrachunki z tytułu pobranych dochodów BP.
W innym miejscu czytamy:
"Pozostałe 60% kwoty należności oraz odsetki wynikające z wypłaconego świadczenia stanowią dochód budżetu państwa."
Przecież odsetki nie wynikają z wypłaconego świadczenia tylko z opóźnienia w zapłacie przez DA należności z tyt. zwrotu.
Bełkot, bełkot,bełkot..

Ujmowanie należności których zapłata stanowi dochód BP dekretem 221/720 oznacza nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych.

...bo jak nic komornik nie pobierze to na 225 macie 60 proc. zobowiązań wynikających z posiadania przez gminę należności BP czyli aktywów których właścicielem jest obcy fundusz tj. Skarb Państwa (kwoty i terminy spłat określa art. 255 UoFP).
BDMB
Starszy referent
Posty: 676
Od: 05 sty 2015, 12:36
Zajmuję się:



  
Strona 4 z 6    [ Posty: 55 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x