Sejmowa dyskusja nt placówek i KN - Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze, Ośrodki Adopcyjno-Opiekuńcze

  
Strona 2 z 4    [ Posty: 35 ]

Napisano: 14 cze 2015, 17:39

Witam,
ja odnośnie odsłuchanej komisji sejmowej na temat KN i nie tylko. Przeraża mnie tylko jedna sprawa słuchając wystąpień posłów, ministrów....
Otóż, pewnie osoby, które zostały pozbawione KN ubolewają, choć jak ktoś powiedział, ludzie mieli 10 lat na dokonanie wyboru, czy chcą pracować dalej w placówkach, czy poszukać miejsca w szkołach. Choć sytuacją wręcz nienormalną był stan, gdzie w jednym zakładzie pracy pracowały osoby na KN, mając 26h, wynagrodzenie z KN i przywileje, a także wychowawcy z KP, 40h, 26 dni urlopu i wynagrodzenie (najniższa krajowa). Pytam, czy jest to ok dla tej drugiej grupy? Natomiast powalił mnie tekst, który padł podczas rozmów (że zabranie KN wychowawcom z placówek był to ruch poniżający, aby stali się pracownikami samorządowymi).
Czy wsłuchaliście się Państwo w teksty mówców?
Jasno określone, wychowawca w placówce pracujący na KP jest pracownikiem samorządowym, który nie dorasta do pięt wychowawcy pracującemu na KN. To niższa sfera budżetowa.....powinni pracować ze spuszczoną głową przed wychowawcami, którzy przyjdą na 26h do pracy i luzik. Ludzie, czy zawód nauczyciela powinien być na I miejscu w rankingu? czy wychowawca na KN jest ponad wychowawcą z KP? tak bynajmniej myślą posłowie, którzy byli zbulwersowani zmianą w ustawie. Na koniec faktycznie uważam, że taka zmiana była krzywdząca, powinni znaleźć inne rozwiązanie, np. pozostawić nagrodzenie na poziomie dotychczasowym, zatrudniani wychowawcy na KP powinni otrzymywać wynagrodzenie na poziomie wychowawców z KN i nikt by nie szalał.....
Beata****


Napisano: 15 cze 2015, 9:54

Beato "wychowawca samorządowy" i "wychowawca-nauczyciel" to dwa różne zawody o różnych zakresach czynności i kompetencjach. Wychowawca "karciany jest specjalistą a samorządowy "pracownikiem pomocy i obsługi". Pytasz czy jest to OK dla drugiej grupy? To zależy jaki zawód wybrali. Płaca to nie wszystko. Istotny jest również zakres czynności. Czy od "karcianego" wymagano TYLKO tyle co od "samorządowego", czy odwrotnie. Jeśli ktoś świadomie zdecydował się być pracownikiem "pomocy i obsługi" i przyjął zaproponowane warunki pracy i płacy to wszystko w porządku i nie powinien mieć pretensji, że jest np. gorzej traktowany, ma inne obowiązki albo mniej zarabia. Inaczej wygląda sytuacja kogoś, kto świadomie zdecydował się na wykonywanie określonej pracy, ale po jakimś czasie i bez jego zgody zmieniono mu zakres czynności, czas pracy i płacę.
To tak jakby ktoś został przyjęty na stanowisko dyrektora, po 5 latach okazałoby się, że w ramach obowiązków musiałby jeszcze sprzątać i gotować, a po 10 latach ktoś doszedłby do wniosku, że skoro pracuje jak sprzątaczka i kucharka, to nie ma sensu płacić mu jak dyrektorowi i trzeba mu płacić jak sprzątaczce lub kucharce.

A tu opisy w różnych stanowisk "wychowawcy"https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/baz ... w-zawodow/
etatysta

Napisano: 15 cze 2015, 9:56

Nazwa: Nauczyciel niedostosowanych społecznie (pedagog resocjalizacji,socjoterapeuta)
Kod: 235202
Synteza: Udziela pomocy dzieciom i młodzieży z zaburzeniami w funkcjonowaniu społecznym, zaniedbanych wychowawczo, z rodzin patologicznych; prowadzi grupową terapię udzielając wsparcia w przełamywaniu problemów rozwojowych i egzystencjalnych w szkołach i w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Zadania zawodowe:
diagnozowanie środowisk dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie oraz obszarów zagrożeń, ich przebiegu i form występowania oraz możliwości interwencji kryzysowych;
planowanie tematyki zajęć terapeutycznych oraz stosowanych metod w zależności od wieku i preferencji uczestników dotyczących np. rodziny, przyjaźni, miłości, czasu wolnego, własnych aspiracji i potrzeb, ulubionych zabaw itp.;
udzielanie pomocy i wsparcia dzieciom i młodzieży z trudnościami w nauce i w kontaktach z rówieśnikami, z zachowaniami agresywnymi i przestępczymi oraz zaburzeniami emocjonalnymi i uzależnieniami;
prowadzenie grupowych zajęć i warsztatów terapeutycznych w formie różnorodnych ćwiczeń, zabaw i gier, w trakcie których następuje wyładowanie frustracji, odreagowanie stresów i napięć;
organizowanie aktywności i działań twórczych z zakresu arteterapii dających akceptację i wyrozumiałość na niepowodzenia;
stwarzanie wychowankom sytuacji umożliwiających zmianę własnego wizerunku, zdobycie umiejętności w komunikowaniu się z innymi itp.;
stosowanie różnych metod socjoterapii: praca w kole, burza mózgów, zajęcia plastyczne, psychodrama, pantomima, techniki kształtujące wyobraźnię itp.;
ewaluacja oddziaływań pedagogicznych podejmowanych wobec grupy dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie;
podejmowanie działań na rzecz rodzin dzieci niedostosowanych społecznie: motywowanie rodziców do współpracy i korzystania z pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, wspólne poszukiwanie satysfakcji z rodzicielstwa;
współpraca z rodzicami, opiekunami i wychowawcami uczestników zajęć socjoterapeutycznych, z lekarzami i psychologami, z ośrodkami pomocy społecznej oraz z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
stałe doskonalenie umiejętności socjoterapeutycznych przez poznawanie: mechanizmów uzależnień, rozróżniania emocji od uczuć, metod łagodzenia konfliktów, sposobów wypełniania różnych ról społecznych, potrzeb młodzieży w procesie dojrzewania itp.;
dbałość o bezpieczeństwo psychofizyczne uczestników zajęć, zachowanie tajemnicy grupowej oraz zapewnienie regularności spotkań;
organizowanie konferencji i sesji warsztatowy przygotowujących pedagogów do pracy z dziećmi i młodzieżą, która wymaga szczególnego wsparcia wychowawczego.
Dodatkowe zadania zawodowe:
pełnienie roli wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii i ośrodkach wychowawczych, w domach dziecka, w świetlicach socjoterapeutycznych i środowiskowych, w organizacjach pozarządowych;
uczestnictwo w kampaniach społecznych przeciwdziałających przemocy w rodzinie, narkomanii, alkoholizmowi itp.
etatysta

Napisano: 15 cze 2015, 9:57

Nazwa: Wychowawca w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych oraz instytucjach pieczy zastępczej
Kod: 235914
Synteza: Organizuje i prowadzi zajęcia wychowawcze oraz sprawuje opiekę nad grupą dzieci lub młodzieży w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych oraz instytucjonalnej pieczy zastępczej: internatach, świetlicach, klubach i ośrodkach i ogniskach wychowawczych, pogotowiach opiekuńczych oraz pracy podwórkowej;
zapewnia pomoc w nauce, organizację czasu wolnego, zabawę, zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań;
współpracuje z rodzicami, opiekunami, instytucjami i organizacjami w celu zapewnienia wychowankom warunków prawidłowego rozwoju oraz pomocy w trudnych sytuacjach.
Zadania zawodowe: planowanie działań wychowawczych w stosunku do grupy dzieci i młodzieży w placówce wychowawczej;
sprawowanie nadzoru na realizacją planu zajęć wychowanków;
udzielanie pomocy w nauce, w czynnościach samoobsługowych tj. myciu, sprzątaniu;
udzielanie pomocy w sprawach rozwojowych i życiowych wychowanków przez prowadzenie rozmów itp.;
organizowanie i nadzorowanie zajęć rekreacyjnych, sportowych, wypoczynku i rozrywki;
prowadzenie zajęć animacyjnych i socjoterapeutycznych, w szczególności w działalności wychowawczej prowadzonej na podwórkach i ulicach, dla dzieci zaniedbanych wychowawczo;
udzielanie wsparcia, rady i pomocy w trudnych sytuacjach i problemach rozwojowych i życiowych wychowanków przez prowadzenie rozmów indywidualnych, spotkań grupowych poświeconych omawianiu interesujach problemów;
współdziałanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi placówkami diagnostycznymi przez korzystanie z konsultacji i diagnoz psychologiczno-pedagogicznych;
organizowanie zajęć socjoterapeutycznych, terapeutycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych oraz logopedycznych;
prowadzenie indywidualnego programu korekcyjnego lub profilaktycznego, w szczególności terapii pedagogicznej, psychologicznej i socjoterapii;
współpraca z rodzicami i opiekunami wychowanków w zakresie problemów rozwojowych, postępów w nauce, problemów i metod wychowawczych w formie: systematycznych spotkań, wizyt w domu wychowanków, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych;
prowadzenie pedagogizacji rodziców w formie spotkań, rozmów, wspierania rodziców niewydolnych wychowawczo przez prowadzenie doradztwa indywidualnego lub współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami w celu zapewnienia wychowankom warunków do prawidłowego rozwoju a także udzielania pomocy w trudnych sytuacjach.
Dodatkowe zadania zawodowe: Brak
etatysta

Napisano: 15 cze 2015, 12:01

A wszystko "jeden pies tylko ubrany", tylko ubrany w inne słowa..
uczciwy Pracownik

Napisano: 15 cze 2015, 14:03

No właśnie chodzi o słowa"
karciany "diagnozuje", "planuje", "prowadzi" i "organizuje" zajęcia, "stwarza", "współpracuje", "doskonali się".
samorządowy "sprawuje nadzór", "udziela pomocy i wsparcia", "organizuje i prowadzi zajęcia" i "współpracuje".

Można się zastanawiać, który zakres obowiązków jest właściwszy do pracy z dziećmi przebywającymi w placówkach. Faktem jest, że opieka instytucjonalna jest tańsza od profesjonalnego wsparcia w środowisku, tylko wtedy gdy jest nieprofesjonalna. Oczywiście to, że ktoś zarabia 3 razy więcej nie czyni go specjalistą i nie znaczy, że będzie pracował lepiej. O tym czy specjalista jest potrzebny i jego kompetencje zostaną wykorzystane decyduje świadomość tego po co się go zatrudnia. Jeśli ktoś oczekuje, że pracownik posprząta, odrobi lekcje, zrobi kolację, nastawi pranie i poprasuje, to po co mu specjalista? Po co za to płacić więcej niż 1800 brutto? Można sobie zatrudnić nawet profesora, zapłacić np. 10 tys. pensji i kazać mu zamiatać podwórko. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
etatysta

Napisano: 16 cze 2015, 14:49

no, tacy pracownicy fizyczni, tylko dobrze wykształceni. A do tego pracujący w dobrych warunkach - nie wieje , nie pada. Tylko się cieszyć, być dumnym, a tym którym jeszcze nie dane jest w "tym"pracować - marzyc o takiej robocie :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:
mmariusz

Napisano: 16 cze 2015, 17:47

etatysto dzień w którym zrezygnowałeś z pracy w placówce było dniem błogosławionym pełnym radości i nadziej na lepsze juto :D
aetatysta

Napisano: 17 cze 2015, 10:50

PS.
aetatysta pisze:etatysto dzień w którym zrezygnowałeś z pracy w placówce było dniem błogosławionym pełnym radości i nadziej na lepsze juto :D


dla mnie na pewno :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Dla tych co zostali, to już niekoniecznie :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Zawsze uważałem, że lepsza bolesna prawda niż słodkie kłamstwo. Jak chcesz, to dalej się oszukuj, że jest inaczej.
etatysta

Napisano: 17 cze 2015, 11:28

Etatysto-a mimo wszystko myśle, że trochę leży ci na sercu placówkowe życie :)

Twoje spostrzeżenia są niejednokrotnie bardzo słuszne. Tylko co z tego wszystkiego wynika? Podłożyc bombę pod wszystkie bidule? jaka jest dla nich alternatywa? Rodziny zastępcze jakos się nie sprawdziły do tej pory, więc co?? Każdy ma zmienić prace i uciekać stamtąd? tak też się nie da.. Jako grupa zawodowa liczebnie marniutko, aby powalczyć o więcej, lepiej, mądrzej... Co nie znaczy, że nie należy próbować.. Tylko takie utyskiwanie niewiele wnosi. Już udowodniłeś, że według ciebie nauczyciel stoi ponad wychowawcą w placówce.
Uważam jednak, że ten drugi ma dużo większy wpływ na przyszłe życie dzieciaka niż nauczyciel w szkole i życzyłabym sobie, aby było jak najwięcej mądrych i oddanych pracy wychowawców i aby rządzący docenili ich ciężką pracę ,a nie rzucali kłody pod nogi... Pozdrawiam.
Lila



  
Strona 2 z 4    [ Posty: 35 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x