Klient nie pobrał swiadczenia za styczen i luty. Został wezwany do złożenia wyjaśnień. Nawiązał kontakt z pracownikiem i umówił sie na wywiad. Podczas wywiadu pracownik ma sprawdzić jago aktualną sytuację dochodową? Co w sytucaji gdy nie kwalifikuje sie on dochodowo do zasiłku okresowego? Wydaje się decyzję stwierdzającą wygaśnięcie świadczenia od stycznia? Czyli z mocą wsteczną?
Wyjaśniasz przyczyny niepodejmowania zasiłku i sprawdzasz (wywiadem) czy nadal się kwalifikuje do tego zasiłku (jeśli nie - to uchylasz) i po prostu wypłacasz mu zaległy hajs. Ta kwestia jest uregulowana w art. 106a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.2020.1876 z późn. zm.):
Art. 106a. 1. Jeżeli osoba uprawniona nie podejmuje świadczeń pieniężnych przez dwa kolejne miesiące kalendarzowe, wstrzymuje się wypłatę tych świadczeń oraz wszczyna postępowanie wyjaśniające w celu sprawdzenia przyczyn nieodbierania świadczeń.
2. W przypadku udzielenia przez osobę niepodejmującą świadczeń pieniężnych wyjaśnień dotyczących przyczyny nieodbierania świadczeń wypłaca się jej świadczenia za okres wstrzymania wypłaty świadczeń, jeżeli osoba spełnia warunki określone w ustawie.
3. W przypadku gdy z osobą, o której mowa w ust.1, nie można przeprowadzić rodzinnego wywiadu środowiskowego i mimo prawidłowo dostarczonego wezwania do stawienia się w ośrodku pomocy społecznej,(...), celem złożenia wyjaśnień osoba nie stawiła się w wyznaczonym terminie, stwierdza się, w drodze decyzji administracyjnej, wygaśnięcie decyzji przyznającej świadczenie.