Z grubsza zarówno kontrolującym jak i dyrektorem może być osoba która:
1) posiada tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny:
a) na kierunku pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia, nauki o rodzinie lub na innym kierunku, którego program obejmuje resocjalizację, pracę socjalną, pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą, albo
b) na dowolnym kierunku, uzupełniony studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki, nauk o rodzinie lub resocjalizacji;
2) posiada co najmniej 3-letni staż pracy w instytucji zajmującej się pracą z dziećmi lub rodziną albo udokumentowane doświadczenie pracy z dziećmi lub rodziną;
Czy to wystarczy by być merytorycznym partnerem w dyskusji o poprawności metodologicznej prowadzonej dokumentacji? Być może tak, być może nie. Oczywiście większość dyrektorów ma znacznie wyższy od minimalnego staż i przygotowanie teoretyczne, ale zdarzają się zarówno wśród dyrektorów jak i kontrolujących różne przypadki
